Baby Jane

Elokuvakerronta

Elokuvilla on monta kuvaan ja ääneen perustuvaa omaa vakiintunutta kerrontatekniikkaansa, joita ovat muun muassa lavastus, valaistus, leikkaus, kuvaus, erikoistehosteet, musiikki ja muu äänimaailma. Elokuvakerronnan voidaan ajatella jakautuvan kolmeen perusasiaan:
1) elokuva ei kerro, se näyttää
2) elokuvaaminen on ajan ja tilan rajaamista
3) leikkaukset luovat merkitystä.
Lisää elokuvakerronnasta voit lukea esimerkiksi Kavin elokuvapolulta tai Ismo Kiesiläisen Elokuvakerronnan kolme perusasiaa -oppaasta.

Tehtäviä

1. Mikä elokuvan Baby Jane kerronnassa kiinnitti huomiosi? Miksi?

2. Millainen aikarakenne elokuvassa oli? Miten elokuvan leikkaus vaikutti rakenteen luomiseen?

3. Millainen tunnelma elokuvassa mielestäsi oli? Millä tavalla elokuvan leikkaus loi tunnelmaa ja merkitystä tarinalle? Anna muutama esimerkki.

4. Ohjaaja Gauriloff kertoo elokuvan pohjana olleesta Sofi Oksasen kirjasta nousseen esiin kaksi visuaalisesti erilaista maailmaa (Lähde: elokuvan tiedote), huomasitko nämä? Millaisin elokuvallisin keinoin nämä luotiin?

5. Oliko elokuvan tarinaa mielestäsi helppo vai vaikea seurata? Miksi?

6. Ohjaaja Gauriloff on tullut tutuksi dokumenttiohjaajana, näkyykö tämä mielestäsi elokuvassa?

Elokuvasta voi tilata koulukinonäytännön elokuvateatteriin.

Materiaaliin liittyvät elokuvat

Baby Jane

(Baby Jane)

Ohjaaja: Katja Gauriloff

Maa: Suomi Vuosi: 2019

Kesto: 93min Ikäraja: 12

Levittäjä: Future Film Oy

Näyttelijät:
Roosa Söderholm, Maria Ylipää, Nelly Kärkkäinen ja Lauri Tilkanen


Sofi Oksasen romaaniin perustuva elokuva hurjasta rakkaudesta ja mielenterveysongelmista.

Oppimateriaalit ja elokuvat Sopivan elokuvan valitseminen Elokuvateatterien ja levittäjien yhteystietoja Koulukinonäytännön järjestäminen elokuvateatterissa Ohjeita elokuvan katsomiseen koulussa