Disinformaatio, vihapuhe ja mediakasvatuksen keinot - Työkaluja teemojen käsittelyyn

Case: Naisviha pelikulttuurissa

Kohderyhmä: yläaste, toinen aste, nuorisotyö  

1. Lukekaa oheinen Helsingin Sanomien artikkeli, jossa haastatellaan e-urheiluaktiivi Miisa Nuorgamia.

2. Tutustukaa myös siihen, millaisia ohjeita SEUL ry:n e-urheilun eettiset ohjeet antavat pelaajille (sivut 9, 13­­–16)

3. Keskustelkaa aiheesta seuraavien kysymysten avulla:

  • Mitä e-urheilu on?
  • Helsingin Sanomien artikkelissa mainitaan termi “alt-right”. Mitä se tarkoittaa?
  • Millaisia mielikuvia teillä tulee mieleen, kun kuvittelette mielessänne tyypillistä pelaajaa?
    • Liittyykö pelaamiseen stereotypioita? Millaisia?
  • Onko mielestänne olemassa pelejä, jotka on suunnattu pelkästään naisille tai vain miehille?
    • Jos sellaisia on, millaisista asioista tunnistatte tällaiset pelit?
  • Pohtikaa tuntemienne pelien hahmoja. Millaisia nais- ja mieshahmoja niissä esiintyy?
    • Pohtikaa erityisesti taistelijahahmoja.
  • Mitä tarkoittaa misogynia?
  • Puolet pelaajista on Suomessa naisia (Yle 8.10.2013: Naiset rynnivät videopeleihin).
    • Pohtikaa, miksi pelikulttuurissa on silti niin paljon naisvihaa.
  • Millaista vihapuhetta Miisa Nuorgam on kohdannut?
    • Mihin viha on kohdistunut?
    • Miltä se on tuntunut?
    • Millaisia seurauksia sillä on ollut?
  • Tutustukaa SEUL ry:n eettiseen ohjeistoon (sivut 9, 13­­–16). Onko oppaassa sellaisia ohjeita, joiden noudattaminen voisi vähentää vihapuhetta?
  • Millaisin keinoin voitaisiin edistää positiivista pelikulttuuria?

Vinkki: Aihepiirin käsittelyä voi syventää myös Ei vihapuheelle -liikkeen tuottaman Kirjanmerkit-käsikirjan ”Pelin uusi henki” -tehtävän avulla (s. 52). Harjoituksessa pohditaan erilaisia tapoja osallistua liikkeeseen tarkastelemalla naispelaajiin kohdistuvaa seksististä häirintää. Osallistujat suunnittelevat oman mini-kampanjansa tähän ongelmaan liittyen. He työskentelevät pienryhmissä ja kartoittavat yhdessä keinoja tavoittaa tähän ongelmaan eri tavoin liittyviä kohderyhmiä.

Lisätietoa aiheesta:

 

Oppimateriaalit ja elokuvat Sopivan elokuvan valitseminen Elokuvateatterien ja levittäjien yhteystietoja Koulukinonäytännön järjestäminen elokuvateatterissa Ohjeita elokuvan katsomiseen koulussa