Disinformaatio, vihapuhe ja mediakasvatuksen keinot - Työkaluja teemojen käsittelyyn

Case : Puolustaja: Tubettaja Boheemi tukee julmia kommentteja saanutta Lottaa

Tietoa opettajalle: Mikä ihmeen tubettaminen?

 

Kohderyhmä: yläaste, toinen aste, nuorisotyö

Huomioitavaa: Osa vihaviesteistä sisältää erityisen raakaa kielenkäyttöä. Harkitse, soveltuuko materiaali vihapuheen käsittelemiseen opetusryhmäsi kohdalla.

Tubettaja Lotta Hög on saanut kannustavan palautteen lisäksi paljon vihaviestejä. Lukekaa Lotan tarina Alueviestin jutusta, katsokaa aiheeseen liittyvät videot ja lukekaa Lotan kanavalla julkaistujen videoihin kommenttointia. Ensimmäisellä videolla ”100 Spesiaali” Lotta kertoo itsestään ja elämästään. Toisella videolla nähdään tubettaja Boheemin yllätysvierailu Lotan luona. Oppilaat voivat katsoa videot esimerkiksi älypuhelimiltaan tai koulun tableteilta. Videot on julkaistu tavallisella Youtube-lisenssillä.

Tapaukseen tutustumisen tueksi: Alueviestin lisäksi aiheesta uutisoi myös Iltalehti (18.2.2017): ”Tubettaja Max järjesti koskettavan ystävänpäiväyllätyksen julmia kommentteja saaneelle Lotalle, 13 - some villiintyi videoista”

1. Lukekaa Alueviestin uutinen Lotasta. Katsokaa myös ”100 spesiaali” -video ja lukekaa Lotan eri videoihin saamia kannustavia kommentteja ja toisaalta vihapuheelta vaikuttavia viestejä.

2. Pohtikaa seuraavia kysymyksiä:

  • Millaisia tunteita videoiden katsominen ja kommenttien lukeminen herättivät?
    • Mikä kommenteissa sai aikaan negatiivisia tunnereaktioita? Millaiset ilmaisut ovat loukkaavia?
    • Miltä luulette, että Lotasta on tuntunut hänen lukiessaan vihakommentteja? Entä hänen perheestään?
    • Miten Lotta suhtautuu vihapuheeseen?
  • Seuraatteko joitain tubettajia? Oletteko seuranneet kommentointia tai kommentoineet itse videoita?
    • Millaisia kommentteja videot saavat? Millainen kommentointikulttuuri meillä on?
    • ”Vihakommentit pitää vain kestää.”
      • Mitä mieltä olette tästä? Miksi tämä on ongelmallinen tai huono neuvo?
  • Osa Lottaa puolustavista käyttää ilmaisuja, jotka voivat täyttää vihapuheen tunnusmerkit. Myös vihaviestejä vastaan nousevat kommentoijat näyttävät joskus hyökkäävän vihapuhujia vastaan, mutta samalla sortuvan itsekin vihapuheeseen. Tällöin syntyy negatiivinen kierre.
    • Miten tämän kierteen voisi katkaista?
    • Miten vihapuheeseen voisi reagoida?
  • Normaali, eli normin mukainen tai tavallinen, tarkoittaa eri ympäristöissä ja eri historian vaiheissa hyvin erilaisia asioita.
    • Miksi normaalista poikkeaminen aiheuttaa silti niin paljon vihaa ja pelkoa, ja mitä sille voisi tehdä?

3. Katsokaa Boheemin video ”JÄRJESTIN YLLÄTYKSEN!”, ja pohtikaa seuraavia kysymyksiä:

  • Miltä sinusta tuntuisi jäädä yksin vihaviestien tulvassa?
  • Millaisia seurauksia voi olla sillä, että vihapuhe hyväksytään hiljaisesti?
  • Millaisilla keinoilla vihapuheeseen voisi puuttua?
  • Miltä tuntuisi, jos kokisit samanlaisen yllätyksen kuin Lotta, ja joku puolustaisi sinua julkisesti?
  • Seuraatteko tubettajia, jotka voisitte haastaa mukaan tekemään kannanoton vihapuhetta vastaan?

Lisätehtävä: Tutustukaa nuorten tempaukseen, jossa he kirjoittivat anti-vihaviestejä vihapuheen uhreille: "Upeaa ettet pelkää, älä vaikene!" Hannele Valkeeniemi/Yle (30.4.2013)

Vinkki: Kids docs on Ylen, Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskuksen ja Suomen elokuvasäätiön erityisprojekti, jossa haettiin lapsille suunnattuja digitaaliseen ympäristöön valmistettuja dokumentaarisia teoksia. Kids docs projektiin kuuluva ThisIsMe on nuorten verkkodokumenttien sarja, joka rohkaisee kaikkia olemaan oma itsensä ja kannustamaan toisiaan. Eräässä dokumentissa kolmetoistavuotias Nita puntaroi kaverinsa Sanin tuella jatkaako Youtube-videoiden tekemistä nettikiusaajista huolimatta. ThisIsMe: Nita ja Sani, miten vihakommentit vaikuttavat tubettamiseen (17.3.2017) 

 

Lisää tehtävävinkkejä materiaalissa olevasta lähdeluettelosta.

Oppimateriaalit ja elokuvat Sopivan elokuvan valitseminen Elokuvateatterien ja levittäjien yhteystietoja Koulukinonäytännön järjestäminen elokuvateatterissa Ohjeita elokuvan katsomiseen koulussa