Disinformaatio, vihapuhe ja mediakasvatuksen keinot - Työkaluja teemojen käsittelyyn

Case: ”Radio sen teki: Alin ja Husun show mursi nuoren miehen muukalaisvihan”

 

Kohderyhmä: yläaste, toinen aste, nuorisotyö

1. Lukekaa Ylen artikkeli Antti Palolan muutoksesta, ja keskustelkaa aiheesta alla olevien kysymysten avulla. Voitte halutessanne myös tutustua A-teeman vihapuheteemaiseen lähetykseen (2.2.2017), jossa Palola kertoo kokemuksistaan ja keskustelee ensimmäistä kertaa kasvotusten Abdirahim ”Husu” Husseinin kanssa.

Lisämateriaali: Ei vihapuheelle -liike: Rasismin vastaisia hyviä tekoja

2. Keskustelkaa aiheesta seuraavien kysymysten avulla:

  • Pohtikaa yleisesti ihmisten ennakkoluuloja.
    • Mihin ne perustuvat?
    • Millaiset asiat voisivat vähentää ennakkoluuloja? Millä tavoin ennakkoluuloja voisi kyseenalaistaa?
  • Mitä tarkoittavat käsitteet antisemitismi, kansallissosialismi ja natsi?
    • Millainen historiallinen tausta niillä on?
    • Millaisiin historiallisiin tapahtumiin termit liittyvät?
  • Mitä tarkoittaa skinhead?
    • Millaista ajatusmaailmaa skinhead edustaa?
    • Millainen historiallinen tausta sillä on?
  • Millä tavalla Antti Palolan maailmankuva on muuttunut?
    • Mihin hän kertoo aiemman maailmankuvansa perustuneen? Mihin se perustuu nyt?
    • Mikä sai aikaan muutoksen maailmankuvassa?

3. Kuunnelkaa Husun puheenvuoro A-teeman keskusteluohjelmassa (01:10:30–01:12:30, 2 min), ja pohtikaa seuraavia asioita:

  • Millaisia asioita Husu pitää keskeisinä vihapuheen torjumisessa?
  • Millaisia eroja hän näkee siinä, miten lapset ja aikuiset pystyvät käsittelemään vihapuhetta?
  • Husun mukaan julkisen keskusteluareenan täytyy olla jokin muu kuin sosiaalinen media.
    • Mitä mieltä olette tästä?
    • Pohtikaa sosiaalista mediaa toimintaympäristönä. Millaiset asiat sosiaalisessa mediassa edistävät tai estävät rakentavan keskustelun syntymistä?
    • Missä rakentavaa keskustelua voisi mielestänne käydä?

Vinkki: Aihepiirin käsittelemiseen soveltuvat muun muassa Ei vihapuheelle -liikkeen Kirjanmerkit-käsikirjan tehtävä “Juuret ja oksat” ja “Puhutaan asiat selviksi”.

 

 

Oppimateriaalit ja elokuvat Sopivan elokuvan valitseminen Elokuvateatterien ja levittäjien yhteystietoja Koulukinonäytännön järjestäminen elokuvateatterissa Ohjeita elokuvan katsomiseen koulussa