Hiiriä ja pöllöjä

Kotiaskareet

Luontoretken aikana luontotarkkailun ohessa lapset pitävät huolta majoituspaikan siisteydestä, mm. ruokailun jälkeen he tiskaavat likaiset astiat sekä pitävät oman makuuhuoneensa järjestyksessä. Meral auttaa lisäksi ruokailun valmistelussa.

1. Mitä ajatuksia oppilaiden elokuvassa tekemät askareet herättivät? Olivatko askareet lapsille sopivia tehtäviä? Tekivätkö lapset askareet mielellään vai pitikö heitä pyytää askareiden pariin?

2. Miten pidät omat työpisteesi siistinä, entä miten taas pidätte oman luokkahuoneen siistinä? Miten koko koulun siisteydestä huolehditaan?

3. Oletteko vierailleet koulun keittiön puolella? Oletteko päässeet auttamaan päivän ruokailun valmistelussa?

4. Mitä kotitöitä itse teet kotona? Minkälaiset kotityöt ovat mielestäsi sopivia lapselle, mitkä taas kuuluvat vanhemmille lapsille tai aikuisille?

5. Kotityögallup

Tämä tehtävä voidaan toteuttaa kotiläksynä. Oppilas keskustelee kotona huoltajiensa kanssa siitä, mitä kotiaskareita hänelle kuuluu ja mistä kotitehtävistä puolestaan huoltajat vastaavat kotona. Kotona kannattaa keskustella myös siitä, miksi kotityöt jakautuvat näin. Miksi esimerkiksi oppilaan ei anneta leikata puutarhasaksilla pensasaitaa tai miksi oppilaan kotitöihin ei kuulu vaihtaa lamppua olohuoneen valaisimeen?

Tehdään luokassa yhdessä yksi yhteinen lista kaikista mahdollisista kotitöistä, joita oppilaat tekevät kotona.  Kotityölista voidaan esimerkiksi kirjoittaa taululle. Jokainen oppilas käy vuorollaan lisäämässä rastin sen kotityön jälkeen, joita tekee kotona. Kotitöitä voidaan myös selvittää siten, että opettaja sanoo kotityön ja kertoo siihen sopivan liikkeen. Kaikki ne, jotka hoitavat kyseisiä kotitöitä toistavat liikettä niin kauan kuin opettaja sanoo seuraavan kotityön.

Tarkastellaan yhdessä saatuja tuloksia. Pohditaan myös sitä, miksi tietyt asiat ja tehtävät ovat aikuisten vastuulla.

Kotityögallupin jälkeen pohditaan vähän laajemmin vastuu –aihetta. Mitä kaikkia asioita on aikuisen vastuulla kotona, entäpä lapsen?  Jos perheessä on isompia sisaruksia, voidaan pohtia myös sitä, onko heillä vastuita enemmän ja mitä vastuita heillä on?

Lähde: Viiru ja Pesonen –oppimateriaali (Koulukino)

Vinkki opettajalle

Voitte ottaa käyttöön MLL:n ahkeran koululaisen huoneentaulun, johon voi kirjata viikon aikana tehtyjä askareita. Huomaamattaan voi olla yllättävän paljon avuksi!

 

 

Materiaaliin liittyvät elokuvat

Hiiriä ja pöllöjä

(Uilenbal)

Ohjaaja: Simone van Dusseldorp

Maa: Alankomaat Vuosi: 2016

Kesto: 80min Ikäraja: 7

Levittäjä: Espoo Ciné

Näyttelijät:
Hiba Ghafry, Jashayra Oehlers, Felix van de Weerdt, Mathieu Hinzen


Elokuva kuvaa musikaalin ja huumorin keinoin tarkkanäköisesti lasten välistä vallankäyttöä ja ystävyyssuhteiden muodostumista lapsiryhmän sisällä. Aihepiiri laajentuu myös tietoa tarjoavaksi luontoelokuvaksi, jonka dramaattiset käänteet käsitellään kuitenkin lapsentasoisesti.

Oppimateriaalit ja elokuvat Sopivan elokuvan valitseminen Elokuvateatterien ja levittäjien yhteystietoja Koulukinonäytännön järjestäminen elokuvateatterissa Ohjeita elokuvan katsomiseen koulussa