Hyppelihiiri Myökki-Pyökki-metsässä

Metsän eläimet

1. Metsän asukkaat

a. Mitä eläimiä asuu Myökki-Pyökki-metsässä? (Hiiriä, oravia, jäniksiä, kettuja, karhuja, hirviä, siilejä, pöllöjä)

Pohtikaa yhdessä seuraavia asioita:

  • Onko Hyppelihiiri-elokuvassa ihmisiä? Millaisia he ovat?
  • Miten Martti Metsähiiri ja Hyppelihiiri ovat erilaisia tavoiltaan?
  • Mikä on elokuvan hahmoista suosikkihahmonne?
  • Ketkä elokuvan hahmoista ovat kilttejä, ketkä eivät?
  • Mikä on elokuvan hauskin tai jännittävin kohta?
  • Millaista elämää elokuvan metsän pienet eläimet viettävät? Miten ne ovat pukeutuneet? Mitä töitä ne tekevät? Miten ne asuvat?

b. Piirtäkää ja maalatkaa kuvia elokuvan eläimistä tai elokuvan tapahtumista.

  • Etsikää muistin virkistykseksi elokuvan trailerista ja kuvahaun avulla kuvia elokuvan hahmoista.
  • Kuvatkaa esimerkiksi, miltä näyttää Metsähiiri-Mummeli lentämässä sateenvarjollaan tai Kettu hiippailemassa hiirten kannoilla. Miten kuvaisitte nälkäisen siilin, saalistavan pöllön tai vihaisen Hannibal-koiran? Kuvatkaa Hyppelihiiri soittelemassa kitaraa tai leipurin oppipoika piparkakkuja leipomassa. Miltä näyttää Pummeli leikkimässä ystäviensä kanssa?
  • Pohtikaa, millaisia vaatteita voisitte piirtää eläimille eri tilanteisiin.

c. Rakentakaa pesä tai lempipaikka jollekin pikkueläimelle pahvilaatikkoon.

  • Tarvitaan: pahvilaatikko ja pullovärejä, luonnonmateriaaleja, kuten tikkuja, heinää, keppejä käpyjä, neulasia. Lisäksi kangasta, vanua, lankaa, liimaa, yms. 
  • Miettikää aluksi mille eläimelle haluatte rakentaa tilan.
  • Asettakaa avattu pahvilaatikko kyljelleen, maalatkaa laatikon sisäpinta halutun väriseksi tai liimatkaa seinustoille kangasta. Sisustakaa laatikko keräämillänne materiaaleilla. Maalatkaa laatikot myös ulkopuolelta.
  • Kertokaa tarinoita rakentamastanne tilasta. Asettakaa lopuksi valmiit tilat tarinoineen näytille.

2. Antropomorfismi eli eläinten inhimillistäminen

a. Eläinten inhimillistäminen, antropomorfismi tarkoittaa sitä, että eläimiin liitetään ihmisten ominaisuuksia tai piirteitä.

Usein eläinsaduissa ja piirretyissä elokuvissa eläimiä kuvataan ihmisen kaltaisina hahmoina. Ne käyttäytyvät ja puhuvat kuten ihmiset, niillä on vaatteet, kuten ihmisillä ja niillä ajatellaan olevan esimerkiksi samanlaisia ajatuksia, tunteita ja persoonallisuuden piirteitä kuin ihmisillä.

Monille on tuttua, kuinka eläinten inhimillistäminen ilmenee esimerkiksi lemmikkien pitämisessä. Eläimet saavat ihmisten ruokaa, niille annetaan nimiä, vietetään syntymäpäiviä, annetaan lääketieteellisiä hoitoja ja hommataan hautapaikka lemmikkien hautausmaalta. Lähde: Antropoformista, Nora Taija

  • Millaisia sellaisia asioita muistatte Hyppelihiiri-elokuvassa, joissa  eläimet elävät, asuvat ja käyttäytyvät kuten ihmiset?

b. Miten ihmiset ja eläimet eroavat toisistaan todellisessa elämässä? Millaisia yhteisiä asioita eläinten ja ihmisten välillä ja niiden käyttäytymisessä keksitte? Osaavatko eläimet tuntea erilaisia tunteita, esimerkiksi olla iloisia tai surullisia? Käyttävätkö eläimet järkeä? Mitä tarkoittaa vaisto? Valehtelevatko ihmiset tai eläimet?

c. Keskustelkaa yhdessä, millaista metsässä asuvien eläinten elämä on todellisessa elämässä. Missä ne asuvat? Mitä ne syövät ravinnokseen? Miten ne tulevat toimeen keskenään? Miten ne kommunikoivat? Joutuvatko ne kohtaamaan uhkaa tai vaaroja? Millaisia erityisominaisuuksia niillä on, jotta ne selviytyvät luonnossa? Voiko luonnossa elävistä eläimistä sanoa, että ne ovat ilkeitä tai kilttejä?

Elokuvasta voi tilata koulukinonäytännön elokuvateatteriin.

Materiaaliin liittyvät elokuvat

Hyppelihiiri Myökki-Pyökki-metsässä

(Dyrene i Hakkebakkeskogen)

Ohjaaja: Rasmus A. Sivertsen

Maa: Norja Vuosi: 2017

Kesto: 76min

Levittäjä: SF Film Finland Oy

Näyttelijät:
Äänirooleissa mm. Petrus Kähkönen ja Pasi Ruohonen


On korkea aika säätää laki, jotta elämään metsässä saataisiin tolkku: tästedes kaikkien metsän eläinten tulee olla ystäviä eikä kukaan saa syödä toista.

Oppimateriaalit ja elokuvat Sopivan elokuvan valitseminen Elokuvateatterien ja levittäjien yhteystietoja Koulukinonäytännön järjestäminen elokuvateatterissa Ohjeita elokuvan katsomiseen koulussa