2014-02-11 02:54:00

Avaimia elokuvaan Mediataitoviikolla 10.-16.2.

Valtakunnallista Mediataitoviikkoa vietetään viikolla 7 eli 10.–16.2.2014. Mediataitoviikko kytkeytyy osaksi kansainvälistä Safer Internet Dayta, jota vietetään tiistaina 11.2. Tänä vuonna Mediataitoviikon pääteema on Yhdessä parempi Internet. Lisää Mediataitoviikon tapahtumista, oppimateriaaleista, keskustelutilaisuuksista ja kilpailuista löydät osoitteesta www.mediataitokoulu.fi/mediataitoviikko.

Elokuvan katsominen ja analyyttinen purkaminen kerryttää hyödyllisiä mediataitoja kuten kuvan erilaisten viestien tulkitsemista ja mainonnan tunnistamista. The Bling Ring –elokuvan oppimateriaali on erinomainen johdatus Mediataitoviikon pääteemaan Yhdessä parempi internet. Oppimateriaalissa pohditaan julkkiskulttuuria, yksityisyyttä ja julkisuutta sosiaalisessa mediassa, median antamaa kuvaa nuorista ja kuvakulttuurin muutoksia.

Koulukino on poiminut Mediataitoviikon jokaiselle arkipäivälle kolme elokuvaa Avaimia elokuvaan -esitteensä  teemojen pohjalta – yhden alakoululaisille, yhden yläkoululaisille sekä yhden lukioon ja ammatillisiin oppilaitoksiin sopivan. Valikoidut elokuvat antavat yhdessä oppimateriaalinsa kanssa hyviä eväitä elokuvanlukutaitoon.

Maanantai: VAIKUTUS

Mitä pidit elokuvasta? Millainen tunnelma elokuvassa oli? Mikä kohta jäi päällimmäisenä mieleen? Mikä oli elokuvan hauskin/surullisin/jännittävin/pelottavin kohta?

Elokuva on tunteiden taidetta. Samalla se kuljettaa asenteita, herättää kysymyksiä – ja viihdyttää! Elokuva on yhtaikaa yksityinen ja yhteinen elämys. Sen vaikutus riippuu siitä, kuka sitä katsoo ja mistä suunnasta.

Tiistai: HENKILÖT

Kuka oli elokuvan päähenkilö? Millainen hän oli? Mitä muita henkilöitä elokuvassa oli? Mikä oli heidän suhteensa päähenkilöön?

Elokuvan henkilöt kanavoivat tunteita, unelmia, pelkoja ja stereotyyppejä. Kiinnostavaan, hyvin toteutettuun henkilöön voi samastua iästä, sukupuolesta ja kulttuuritaustasta riippumatta. Toisaalta esimerkiksi pienet katsojat saavat oivallisia identiteetin rakennusaineita elokuvista erityisesti silloin, kun lapset toimivat niissä aktiivisina sankareina.

Keskiviikko: GENRE

Mitä lajityyppiä elokuva edusti? Mitkä olivat omat ennakko-odotuksesi? Kenelle suosittelisit elokuvaa? Miksi?

"Jotkut lajit tunnistetaan helposti jo kuvastosta, siis miljööstä, asuista ja esineistä (tukkilaiselokuva), joissakin keskeinen tekijä on temaattinen (jännityselokuva, joka voi tapahtua aivan arkisessa miljöössä). Määrittäjänä voi olla kerronnan sävy (farssi ja melodraama), oletettu vaikutus katsojiin (kauhuelokuva), kohderyhmä (lastenelokuva), valmistustekniikka (eri animaation muodot), tai se voi olla ilmaisukeino (kokeellinen elokuva)." (Kimmo Laine: "Onko suomalaisia elokuvagenrejä olemassa?" Teoksessa Koivunen, Paasonen ja Pajala toim.: Populaarin lumo - mediat ja arki.)

Torstai: JUONI

Miten kuvailisit juonen lyhyesti? Mikä oli elokuvan käännekohta? Oliko loppu onnellinen? Mitä elokuvalla haluttiin sanoa?

Tarina on elokuvan sydän, joka pumppaa verta kaikkialle missä sitä tarvitaan: henkilöhahmoihin, kuvakerrontaan, visuaalisiin yksityiskohtiin, rakenteeseen. Joskus elokuvan perustuu suoraviivaisesti etenevään juoneen, toisinaan taas enemmän esimerkiksi tunnelmiin tai tuokiokuviin. Silti taustalla on aina jotakin, mistä halutaan kertoa.

Perjantai: TOTEUTUS

Miten elokuva oli toteutettu? Millainen puvustus ja lavastus siinä oli? Millaista elokuvan musiikki oli? Millaisia kuvakulmia, rajauksia, värejä tai muita keinoja siinä käytettiin?

Elokuva on moniaistinen elämys ja lukuisista palasista muodostuva kokonaisuus. Elokuva on parhaimmillaan silloin, kun sen sisältö ja ulkomuoto kulkevat käsi kädessä, toisiaan täydentäen. Elokuvan voima piilee siinä, että kuvat ja merkitykset voivat kurkottaa sanallisen ilmaisun tuolle puolen.

 

Mediataitoviikkoa koordinoi Kansallisen audiovisuaalisen instituutin mediakasvatus- ja kuvaohjelmayksikkö. Kansallinen audiovisuaalinen instituutti on opetus- ja kulttuuriministeriön alainen virasto, jolla on lakisääteinen tehtävä mm. edistää mediakasvatusta, lasten mediataitoja ja lapsille turvallisen mediaympäristön kehittämistä yhteistyössä toimialan yhteisöjen kanssa. Mediataitoviikkoa on suunnittelemassa, toteuttamassa ja rahoittamassa noin 35 organisaatiota. Täältä löydät lyhyet esittelyt Mediataitoviikon järjestäjäorganisaatioista.

 




« Takaisin

Oppimateriaalit ja elokuvat Sopivan elokuvan valitseminen Elokuvateatterien ja levittäjien yhteystietoja Koulukinonäytännön järjestäminen elokuvateatterissa Ohjeita elokuvan katsomiseen koulussa