2018-06-21 12:56:00

Elokuvaa ja yleisötyötä yöttömässä yössä

Sodankylän elokuvajuhlat eli Midnight Sun Film festival on legendaarinen jo vuodesta 1986 järjestetty elokuvafestivaali, joka on tunnettu eksoottisesta ympäristöstään ja elokuva-alan huippuja edustavista vieraistaan. Kunnianhimoisen ja laadukkaan ohjelmiston lisäksi Sodankylässä on panostettu alusta saakka esimerkilliseen yleisötyöhön. Tänäkin vuonna elokuvakulttuurista sivistystä jaetaan aamukeskusteluissa, mestariluokissa ja elokuvien jälkeisissä Q&A-tilaisuuksissa. Elokuvajuhlat tarjoaa loistavan elokuvakasvatuksellisen mahdollisuuden avartaa tietämystä elokuvahistoriasta sekä nykyelokuvan tilasta.

Legendaarisissa aamukeskusteluissa perehdyttiin jälleen huippuelokuvantekijöiden tuotantoon ja taiteeseen. Kaksituntiset keskustelut tuovat elokuvantekijät lähemmäksi yleisöään ja avaavat elokuvakulttuuria tavalla, joka täyttää laadukkaan yleisötyön odotukset. Yleisötyön saavutettavuuden kannalta festivaalin tarjoama simultaanitulkkaus on olennainen palvelu. Aamukeskustelut rakentuvat aiheeseen syvällisesti perehtyneen haastattelijan ja elokuvantekijän väliselle dialogille, mutta elokuvakasvatuksen näkökulmasta moniäänisyyttä ja kriittisempiäkin näkökohtia voitaisiin huomioida enemmän.

Elokuvakasvatus nostettiin valokeilaan tänä vuonna myös ranskalaisen elokuvapedagogin Nathalie Bourgeois’n Elokuvan ikuinen nuoruus -matineassa, jonka pedagogisena punaisena lankana on Alain Bergalan kehittelemä elokuvakasvatusmenetelmä. Matineassa opittiin katsomaan elokuvaa havainnollisten esimerkkien avulla ja nähtiin elokuvia, joita ovat tehneet lapset ja nuoret ympäri maailman.

Kari Väänänen Joulupukin nutussa – Sodankylän lastenelokuvatarjontaa

Animaation ja sen historiaan toi kiinnostavia näkökulmia amerikkalaisen elokuvatutkijan Jennifer Barkerin mestariluokka, jossa nähtiin animaatiohelmiä mm. Ranskasta, Tsekkoslovakiasta ja Neuvostoliitosta otsikolla Herkullisia katastrofeja. Hauskat arkistojen aarteet kuvasivat hykerryttävästi mm. futuristista koululuokkaa ja muita erikoisia oppimisympäristöjä. Näytöksessä nähtiin myös puolalaisen Muumi-animaation jakso, jossa Surku koira kohtaa reippailija-Hemulin. Voisi hyvin kuvitella näiden elokuvien toimivan myös nykyisille varhaiskasvatus- ja esiopetusikäisille johdantona animaatiotekniikoiden ja teemojen historiaan.

Elokuvahistoriaa esiteltiin myös perinteisissä lastenelokuvanäytöksissä, joissa nähtiin filmikopioilta lyhytanimaatiokoosteita sekä ruotsalaisen lastenkulttuurin voimahahmo Peppi elokuvassa Peppi Pitkätossu seitsemällä merellä (Pippi Långstrump på de sju haven, 1970).

Myös uudet lastenelokuvat pääsivät elokuvajuhlien estradille. Suomen ensi-iltansa sai uusiseelantilainen perinteisten perhearvojen nimeen vannova Kiwi Christmas (2017), jossa nähtiin Kari Väänänen rantalomalle kaupallistuvaa joulua pakenevan Joulupukin roolissa. Yleisössä naurunhörähdyksiä aikaan saaneen näytöksen jälkeen Väänänen oli paikalla vastaamassa lapsikatsojien kiperiin kysymyksiin. Ohjelmistossa nähtiin lisäksi jo aikaisemmin ensi-iltansa saaneet Supermarsu (2018) ja Pikku Prinssi (2016). Näihin elokuviin on tehty Koulukinon oppimateriaalit, jotka näin palvelevat elokuvateattereiden lisäksi myös elokuvafestivaalien yleisötyötä.

Kuva: Jukka Tarkiainen
Jennifer Barkerin
Herkullisia Katastrofeja -mestariluokka käsitteli animaatiota




« Takaisin

Oppimateriaalit ja elokuvat Sopivan elokuvan valitseminen Elokuvateatterien ja levittäjien yhteystietoja Koulukinonäytännön järjestäminen elokuvateatterissa Ohjeita elokuvan katsomiseen koulussa