Ingrid Bergman - omin sanoin

Hollywoodin kulta-aika ja klassinen Hollywood-kerronta

Vaikka elokuva onkin kollaasimainen kokoelma ajassa ja paikassa liikkuvaa kuvamateriaalia, se etenee myös lineaarisesti Ingridin lapsuudesta Hollywood-kauteen ja myöhempiin elokuviin. Ingrid Bergman oli Hollywoodin kulta-ajan tähti.

  • Intermezzo (1939) tutustutti Ingridin amerikkalaisyleisölle, mitä dokumentti kertoo kyseisen elokuvan tekemisestä ja Ingridin suhteesta tuottaja David O. Selznickiin? Mitä elokuvan teko paljasti Ingridistä äitinä?
     
  • Minkälaisen kuvan tämä dokumentti antaa Ingridistä äitinä? Tarjoaako elokuva eriäviä näkemyksiä? Perustele vastauksesi.
     
  • Kenen näkökulma on elokuvassa mielestäsi vallitsevin? Analysoidessasi Ingridiä äitinä kiinnitä huomiota sekä kuva- että äänimateriaaliin. Kertooko kuva mielestäsi samaa kuin ääni/teksti? Kumpi – ääni vai kuva - on luotettavampi, uskottavampi kertoja? Perustele vastauksesi.
     
  • Ota selvää Hollywoodin kulta-ajasta ja sen merkittävimmistä tähdistä. Vaikka Hollywoodin kulta-ajan tarkasta ajanjaksosta on eri tulkintoja, karkeasti sen voidaan ajatella kestäneen mykkäelokuvakauden jälkeen 1930-luvulta 1960-luvulle. Suuret studiot hallitsivat elokuvatuotantoa ja tekivät siitä teollista toimintaa.
     
  • Ota selvää klassisesta Hollywood-kerronnasta esimerkiksi kirjan The Classical Hollywood Cinema: Film Style and Mode of Production to 1960 (Bordwell, Staiger ja Thompson 1985) avulla.
     
  • Mieti henkilöhahmon rakentumista klassisessa Hollywood-kerronnassa, jossa tarina on elokuvan keskiössä ja se etenee syy seuraus -suhteessa. Kaikki muu elokuvassa (äänimaailma, leikkaus, mise en scène) on alisteinen tarinalle. Esimerkiksi leikkaus on huomaamatonta, tarinaa palvelevaa. Tästä kerrontatavasta tuli dominoiva elokuvassa pitkälti sen takia, että kaupallinen Hollywood-elokuva valloitti maailman ja katsojat tottuivat tähän kerrontatapaan.
     
  • Ota selvää yhdestä Hollywoodin kulta-ajan klassikkoelokuvasta Casablancasta (1942), jota Ingrid Bergman tähditti yhdessä Humbrey Bogartin kanssa. Kerro lyhyesti elokuvan juoni. Analysoi Ingrid Bergmanin näyttelemän henkilöhahmon, Ilsa Lundin, ominaisuuksia. Mikä on Ilsa Lundin tavoite elokuvassa? Mitä esteitä hän elokuvassa kohtaa? Minkälainen on elokuvan näyttelijäsuoritustyyli? Mikä on dialogin osuus elokuvassa? Mitä tämä dokumentti kertoo Ingridin suhtautumisesta kyseiseen elokuvaan ja ylipäätään näyttelijäntyöhönsä Hollywood-elokuvissa?

 

Casablancan lisäksi Ingrid Bergmanin 1940-luvun David O. Selznickin tuottamiin elokuviin kuului Victor Flemingin Tri Jekyll ja mr. Hyde (1941) ja Kenelle kellot soivat (1943), jossa Ingrid teki ensimmäisen värielokuvaroolinsa. Nähtyään Ingridin elokuvassa Intermezzo Hemingway halusi hänen näyttelevän Marian roolin, mikä oli myös ehto elokuvan Kenelle kellot soivat oikeuksien myymisestä Paramountille. Elokuvasta Kaasuvalo (1944) Ingrid sai Oscarin parhaasta naispääosasta. Selznickin tuottamia olivat myös Pyhän Marian kellot (1945) ja Alfred Hitchcockin Noiduttu (1945) sekä Notorious – kohtalon avain (1946). Hitchcockille Ingridin viimeinen elokuva oli Kauriin merkeissä (1949). Ingrid Bergmanin näyttelijäsuoritustyyliin vaikutti 1940-luvulla myös se, että hän oli Mihail Tšehovin näyttelijävalmennuksessa. Tämän kanssa hän näytteli myös elokuvassa Noiduttu.

Lisätietoja Mihail Tšehovista ja Mihail Tšehovin näyttelijävalmennuksesta.

 

 

Elokuvasta voi tilata koulukinonäytännön elokuvateatteriin.

Materiaaliin liittyvät elokuvat

Ingrid Bergman: omin sanoin

(Jag är Ingrid)

Ohjaaja: Stig Björkman

Maa: Ruotsi Vuosi: 2015

Kesto: 114min

Levittäjä: Atlantic Film

Näyttelijät:
Ingrid Bergman (arkistomateriaalissa), Isabella Rossellini, Roberto Rossellini, Ingrid Rossellini, Pia Lindström, Sigourney Weaver, Liv Ullmann.


Dokumentti kertoo uskomattoman tarinan siitä, kuinka tavallisesta ruotsalaistytöstä tuli yksi Hollywoodin rakastetuimpia näyttelijättäriä .

Oppimateriaalit ja elokuvat Sopivan elokuvan valitseminen Elokuvateatterien ja levittäjien yhteystietoja Koulukinonäytännön järjestäminen elokuvateatterissa Ohjeita elokuvan katsomiseen koulussa