Kenen joukoissa seisot

1950-60 -luku

 

Elokuva kuvasi 70-lukua. Edeltävät 50- ja 60-luku ovat varsinaisen nuorisokulttuurin alkuaikoja. 50-luku Rock-musiikin alkuaika. 
 
1950-luku
a) Ketkä olivat tunnetuimpia esiintyjiä 50-luvulla? Mitkä elokuvat ja ketkä elokuvanäyttelijät olivat suosittuja? Millaisia aiheita elokuvissa oli? (Elvis Presley, Paul Anka, James Dean, elokuvat, kuten Nuori Kapinallinen, Marilyn-elokuvat, West Side Story; vastakkainasettelu, kapina)
b) Miten syntyivät nuorisojengit ja niiden nimitykset? Etsikää synonyymeja tai muita nimityksiä. (lättähatut, pärinäpojat, pimut ja surinasussut.
 
1960-luku 
Elinkeinorakenne koki muutoksen Suomessa. Siirryttiin maataloudesta teollisuuden ja palvelualojen suuntaan. Työpaikkojen perässä muutettiin maalta kaupunkiin. Suomesta muutettiin myös ulkomaille, erityisesti Ruotsiin. Oppikoulu- ja korkeakouluopiskelijoiden määrä kasvoi nopeasti. 60-luvulla tuli televisio moniin suomalaisiin koteihin.
 
60-luvulla kapinoitiin tunteella kaikkia auktoriteetteja vastaan. Poltettiin ylioppilaslakit, rintaliivit ja sotilaspassit. Kulttuurielämä radikalisoitui. Arvo Salon kirjoittama ja Kaj Chydeniuksen säveltämä Lapualaisooppera kohautti purkamalla vanhoja traumoja ja kritisoimalla 1930-luvun militarismia ja silloista äärioikeistoa, joka turvautui väkivaltaan.Modernismin ja underground-liikkeen nousu aiheutti kahnausta perinteisissä kulttuuripiireissä. Hannu Salaman Juhannustanssit ja Paavo Rintalan Sissiluutnantti aiheuttivat kuuluisat 60-luvun kirjasodat (ensin mainittu johti jumalanpilkkaoikeudenkäyntiin, jossa kirjailija sai ehdollisen vankeustuomion; Kekkonen armahti kirjailijan –68 ja jälkimmäisessä kirjassa kuvattiin lotat kevytkenkäisinä). 
 
Suomalainen underground ilmeni erityisesti sovinnaisuuden rajoja rikkovana provokatiivisena taiteena. Ärsyke oli suunnattu systeemiä - lamaantunutta 
yhteiskuntaa - vastaan. Liikkeen pienuudesta huolimatta maanalaiset saivat lyhyessä ajassa paljon aikaan: musiikkia, lehtiä, performansseja - ja ennen kaikkea paljon porua. Underground-taide yhdisti eri virtauksia, boheemitaiteilijoita, kulttuuriradikalismia, kokeilevaa jatsia ja elektronimusiikkia. Underground-liikkeen keulahahmoja olivat mm. M.A. Numminen, Markku Into ja Jarkko Laine.
 
Kuunneltavaksi: Underground-rock, Suomen Talvisota 1939-1940 -levy. 
 
(Lähde: http://www.yle.fi/radiopeili)
 
a) Ottakaa selville mitä tarkoittaa modernismi, milloin se syntyi? Mitä tyylisuuntia siihen kuuluu? Millainen on moderni runo, entä proosateos?
 
Kaupunki oli täynnä kiireetöntä nuorisojoukkoa. Kitarat soivat rennosti Kolmella sepällä, taas jokin mielenosoitus oli ohi, perunatorilla seistiin ...vanhan kuppilan ovet kävivät taukoamatta... 60-luku alkoi täältä, näistä ihmisistä, tästä tunnelmasta. Olla nuori stadissa, 60-luvulla, merkitsi törmäämistä vapauden kaihoon ja virkavaltaan, sillä poliisi seurasi, oli sitten Vietnamin sotaa vastustamassa, Espan punaisessa lauantaissa, jutteli Eikan pumpulla kitaraa rämpyttävien maailmanparantajien kanssa tai vieraili laitakaupungin valloitetussa talossa, patjoilla lojuvassa kommuunissa. Sekin loppui ratsiaan... Näin maalailee Maarit Niiniluoto 60-luvun villiä nuoruutta. (Lähde: Stadin nuoret, s. 35, Tammi 2000.)
 
Twist, rautalanka ja Beatles soivat kouluhipoissa, muita suosikkeja olivat The Rolling Stones, Bob Dylan ja Joan Baez. Folk-musiikki nousi suureen suosioon. Lauluja oli helppo laulaa yhdessä, sointukuviot olivat helppoja, niitä oli helppo rämpyttää kitaralla ja laulaa: nuotiokitara-maailmantuska-syndrooma lähti kukoistamaan. Hippiliike julisti rakkauden sanomaa. Tehtiin Hair-musikaali; rakkauden ja rauhan avulla haluttiin muuttaa maailma paremmaksi. (Lähde: Jee jee jee suomalaisen rockin historia.)
 
b) Etsikää tunnetuimpia musiikkikappaleita 60-luvulta. Mistä silloin laulettiin? (Mm. We shall overcome, Where have all the flowers gone?, Laulu Joe Hillistä, Palkkasoturi)
60-luvun lopun tapahtumia:Robert Kennedyn, Martin Luther Kingin ampumiset ja Tsekkoslovakian miehitys –68. Jimi Hendrix, Jim Morrison ja Janis Joplin olivat jokuolleet huumeisiin, Beatles oli hajonnut. ”Vanhan” valtaus –68, Vanhan yliopiston ulkopuolelle ripustettiin juliste ”Vallankumous yliopistolla on alkanut”. Nuorisomellakoita oli 60-luvulla Pariisissa ja Helsingissä. 
 
c) Miksi ”Vanha” vallattiin? Päivää ennen Helsingin Yliopiston ylioppilaskunnan 100-vuotisjuhlaa opiskelijaoppositio valtasi juhlapaikaksi suunnitellun Vanhan ylioppilastalon 25.marraskuuta 1968. ”Vanha kansalle” -huudot kaikuivat, valtauksenvastustajat heittelivät savupommeja, yliopistolle vaadittiin marxilaista opetusta ja ammattiosastojen edustajat toivat sosialistisia taisteluterveisiään.Valtauksessa ei ollutkaan kyse vain vanhoillisen ”frakkijuhlan” vastustamisesta, vaan myös mielenosoituksesta ylioppilaskunnan radikalisoimisen, opintodemokratian, opintososiaalisten uudistusten ja opetussisältöjen muuttamisen puolesta. Tämän voi jälkikäteen nähdä osaksi 1970-luvulle jatkunutta korkeakoulujen hallinnonuudistuskamppailua. (Lähde: http://www.yle.fi/multifoorumi/arkki)
 
d) Miksi osoitettiin mieltä ja kapinoitiin? 
 
 

Materiaaliin liittyvät elokuvat

Kenen joukoissa seisot

(Kenen joukoissa seisot)

Ohjaaja: Jouko Aaltonen

Maa: Suomi Vuosi: 2006

Kesto: 83min

Levittäjä: Sandrew Metronome Distribution Finland Oy

Näyttelijät:
Dokumentti


Kenen joukoissa seisot on musikaalin keinoja käyttävä dokumenttielokuva. muodoltaan ja sisällöltään vallankumouksellinen elokuva.

Oppimateriaalit ja elokuvat Sopivan elokuvan valitseminen Elokuvateatterien ja levittäjien yhteystietoja Koulukinonäytännön järjestäminen elokuvateatterissa Ohjeita elokuvan katsomiseen koulussa