Kirikou ja viidakon eläimet

Elokuvan katsomisen jälkeen

 

1. Afrikkalainen kylä ja sen asukkaat 
a) Kertokaa kylästä jossa Kirikou-poika asui? Millaisia rakennuksia kylästä löytyi? Miltä kodit näyttivät sisältäpäin? Millaisia pihat olivat? Millainen maisema kylää ympäröi? 
b) Mitä töitä kylän ihmiset tekivät? Eroavatko tarinassa lasten ja aikuisten työt toisistaan? Oliko käytössä koneita? Mitä esineitä tai työkaluja ihmiset käyttivät työssään? 
c) Millä tavoin kylän ihmiset pukeutuivat? Millaisia kampauksia heillä oli? Miten vauvoja kuljetettiin? 
 
2. Tanssi ja musiikki elämäntapana 
a) Kylän ihmiset tanssivat ja laulavat usein joukolla. Mistä syystä he tanssivat ja lauloivat? 
b) Tanssikaa ja kaikulaulakaa tekin iloisista asioista. Jokainen saa sanoa vuorollaan yhden hyvän asian esim. ryhmästä tai lasten arjesta, jonka opettaja esilaulaa parin sävelen avulla. Oppilaat laulavat saman kaikuna heti opettajan perään. Iloiset asiat voidaan kerätä myös etukäteen lapuille kirjoitettuna. Tanssitaan yhdessä samalla tavoin. Valitkaa afrikkalaista musiikkia esim. elokuvan musiikin säveltäjän Youssou N’Dourin musiikkia. Kokoontukaa isoon piiriin. Yksi piiristä esittää jonkun liikkeen tai liikesarjan musiikin tahdissa. Toiset matkivat. 
 
3. Kertoja 
a) Millainen poika Kirikou on? Keksikää ja kirjoittakaa ylös Kirikouta hyvin kuvaavia sanoja, kuten pieni, rohkea, auttavainen, hyvä, kekseliäs. 
b) Sepittäkää omia Kirikoun uroteko-tarinoita. Kertokaa tarinoita toisillenne luolassa tai savanni-seinämaisemienne edessä. Ottakaa oma fetissi-sotilaanne tarinoihin rekvisiitaksi. 
c) Kerätkää Afrikkaan, savanniin ja viidakkoon liittyviä kuvia ja laittakaa ne koriin. Kertokaa jatkotarina Kirikousta niin, että ensimmäinen ottaa satunnaisesti korista jonkun kuvan ja aloittaa tarinan kertomalla hetken, seuraava ottaa kuvan ja jatkaa. Kuva täytyy liittää tarinaan. 
d) Nouskaa lopuksi seisomaan piirissä. Tanssikaa ja laulakaa kaikulauluna siitä millainen Kirikou-poika on. Hyödyntäkää aikaisemmin kirjoittamianne Kirikouta kuvaavia sanoja. 
 
4. Auttaminen 
Pohtikaa yhdessä, mitä elokuva kertoi auttamisesta. Miltä toisen auttaminen tuntuu tai millaisissa asioissa olette itse tarvinneet apua. Keskustelkaa myös miten jokainen teistä voisi auttaa muita päivittäin jossain asiassa. 

 

Materiaaliin liittyvät elokuvat

Kirikou ja viidakon eläimet

(Kirikou et les bêtes sauvages)

Ohjaaja: Michel Ocelot

Maa: Ranska Vuosi: 2005

Kesto: 80min Ikäraja: 7

Levittäjä: Scanbox Entertainment Finland Oy

Näyttelijät:
Suomalaisina ääninä mm. Akira Takaki, Tapani Perttu, Rinna Paatso, Antti Jaakola, Sari Moilanen, Kari Tamminen, Carla Rindell, Ossi Ahlapuro


Afrikkalaispoika Kirikoun ihmeelliset seikkailut jatkuvat huikeilla tarinoilla ystävyydestä ja urheudesta.

Oppimateriaalit ja elokuvat Sopivan elokuvan valitseminen Elokuvateatterien ja levittäjien yhteystietoja Koulukinonäytännön järjestäminen elokuvateatterissa Ohjeita elokuvan katsomiseen koulussa