Kukkulan tyttö, sataman poika

Elokuvan paikat

Elokuva sijoittuu Yokohamaan, joka on Tokion vieressä sijaitseva kaupunki. Yokohamassa on elokuvan nimen mukaisesti sekä laaja satama-alue että kukkuloita. Umi asuu kukkulan laelle rakennetussa talossa, Shun taas satamassa. Yokohaman satama on pitkään toiminut paikkana, jonka kautta kaikki uusi tuli Japaniin. Esimerkiksi 1800-luvun lopulla ensimmäiset elokuvat kuvattiin ja nähtiin Yokohamassa, jonne ranskalaisen Lumière-elokuvayhtiön kamerakuvaajat saapuivat laivalla. Tänäkin päivänä Yokohama toimii tärkeänä merirahdin keskuksena. Satamasta kukkuloille päin siirtyessä tulevat animaatiossa esille tyypillisen japanilaiset, kapeat ja mutkittelevat kadut. Myös paikallisjuna on tärkeä liikkumaväline japanilaisissa suurkaupungeissa, ja nuoret matkaavatkin junalla Yokohamasta Tokioon käydäkseen kerhotalon omistajan puheilla.

Kun Kukkulan tyttö, sataman poika tuli elokuvateattereihin Japanissa, järjesti Yokohaman turistitoimisto erityisiä elokuva-teemaisia kävelyretkiä, joilla voi kävellä elokuvan tapahtumapaikoilla. Tämän animaation tapaisia, ”oikeita” tapahtumapaikkoja kuvaavia animaatioita onkin viime aikoina käytetty osana paikallista matkailualan markkinointia.

Kuten usein japanilaisissa animeissa ja mangoissa näkyy, Japanissa käytetään koulu-univormuja keskikoulussa ja lukiossa. Japanilaisissa kouluissa harrastetaan ahkeraa kerhotoimintaa, ja esimerkiksi erilaisten liikuntamuotojen, teatterin ja kouluorkesterin ympärille kerääntyy koulukerhoja. Kouluilla on joka vuosi erityinen yleisölle avoin festivaalipäivä, jolloin eri oppilaskerhot esittävät ohjelmaa. Myös eri koulujen väliset urheilukisat ovat suosittuja.

Shojo

Elokuvan päähenkilö on aikuisuutta kohti kasvava tyttö, lukiolainen Umi (umi on 'meri' japaniksi). Japanilaisessa populaarikulttuurissa kuten manga-sarjakuvissa ja animessa on usein keskeisenä henkilönä nuori tyttö, niin sanottu shojo-hahmo (äännetään shoodzoo). Hän ei ole lapsi eikä aikuinen, vaan jossain siellä välissä. Shojo-hahmojen suosion on tulkittu perustuvan siihen, että hän elää aikaa ennen aikuisuutta, jolloin etenkin Japanissa monet velvollisuudet työelämässä ja yhteiskunnassa alkavat sitoa elämää.

Tehtäviä

1. Animaation koululaiset, kuten todellisetkin yläaste- ja lukioikäiset Japanissa, pukeutuvat koulussa koulu-univormuun. Missä muissa maissa on käytössä koulupuvut? Pitäisikö suomalaisissakin kouluissa olla sellaiset? Mitä etuja ja haittoja olisi koulupuvuista?

2. Studio Ghiblin animaatioelokuvissa on usein sankarina toimelias tyttö. Oletko nähnyt muita Ghibli-animaatioita? Millainen Umi on niiden sankarittariin verrattuna?

3. Umin koti on hyvin epätavallinen. Kukkulalla sijaitseva talo vuokraa huoneita, ja nämä alivuokralaiset elävät perheenomaisesti yhdessä. Umilla ei ole isää ja hänen äitinsä on lääketieteellisen tutkimustyönsä takia usein matkoilla. Umin ja sataman hinaajan pojan Shunin perheen tarinat ovat mutkikkaita ja vasta elokuvan loppua myöten sukutarinat selviytyvät. Nykyisin monet nuoret elävät uusperheissä vanhempiensa erottua ja perustettua uusia perheitä. Millaisia suhteet uusperheen lasten välillä ovat? Onko helpompaa elää perinteisessä perheessä vai laajemmassa yhteisössä?

4. Elokuvassa on useita kohtauksia, joissa kuvataan arkiaskareita. Etenkin ruuanlaittoon ja syömiseen liittyvät kohtaukset ovat hyvin realistisia ja sisältävät arkipäivän yksityiskohtia. Tutki jotakin kohtausta ja tarkastele, miten siinä kuvataan japanilaista arkiateriaa ja sen valmistusta. Millaista ruokaa Umin kotitalossa laitetaan? Pohdi myös, miksi animaation tekijät ovat sisällyttäneet niin paljon ruuanlaitto- ja kotiaskarekohtauksia elokuvaan. Mitä niillä on haluttu korostaa tarinassa tai henkilöissä? Mitä ne kertovat Umista?

5. Elokuvassa kuvataan animaation keinoin Yokohamaa.. Kaupunkikuva on piirretty hyvin uskollisesti kuvaamaan todellista Yokohamaa vuonna 1963, ja siellä asuvat ja käyneet ihmiset tunnistavatkin animaatiosta todellisia, tuttuja paikkoja. Tuleeko mieleesi muita animaatioita, joissa kuvataan todellisia tunnistettavia paikkoja fantasiamaailmojen sijaan? Tunnistatko suomalaisista elokuvista niiden kuvauspaikkoja? Millaisia tapahtumapaikkoja valitsisit omaa kotipaikkaasi kuvaavaan animaatioon tai elokuvaan? Elokuvassa luodaan kontrastia eli vastakohtaisuutta sijoittamalla Umin koti ylös kukkulalle ja Shun alas satamaan. Miten nämä paikat luonnehtivat heidän perhetaustaansa? Millaisiin paikkoihin sijoittaisit itse elokuvassa tytön ja pojan, jotka tulevat erilaisista perheistä?

Elokuvasta voi tilata koulukinonäytännön elokuvateatteriin.

Materiaaliin liittyvät elokuvat

Kukkulan tyttö, sataman poika

(Kokurikozaka Kara)

Maa: Japani Vuosi: 2011

Kesto: 91min

Levittäjä: Cinema Mondo


Vuoden 1963 Yokohama herää eloon Studio Ghiblin haikeansuloisessa tarinassa.

Oppimateriaalit ja elokuvat Sopivan elokuvan valitseminen Elokuvateatterien ja levittäjien yhteystietoja Koulukinonäytännön järjestäminen elokuvateatterissa Ohjeita elokuvan katsomiseen koulussa