Lärjungen (Oppipoika)

Den psykologiska thrillern som genre

Lärungen är till genren en psykologisk thriller.  Vad betyder det och hur tycker ni att det framgår ur filmen? Prata först om ämnet parvis och sedan med hela gruppen. 

Thrillern som genre har bland annat beskrivits så här:

Thrillern är en genre i litteraturen eller filmkonsten, vars anföring fokuserar på att skapa spänning och upprätthålla den. Synonymer för thriller är rysare, skräckfilm och thrillerroman. Underarter för thrillern är bland annat politisk thriller och psykologisk thriller.  Oftats blandas thrillern emellertid ihop med andra genrer och underarter. (…) Kända skräckfilmer är exempelvis När lammen tystnar och Psycho.” (http://sv.wikipedia.org/wiki/Thriller)

"Thrillern är tajmingens och klippningens konst, genomtänkta bildvinklar, kamerasvep och bilder laddade med betydelser. Spänningens tekniker är en väsentlig del av filmens språk. 

Thrillern har sina rötter i litteraturen – precis som många andra genrer som filmen infört. Thrillern undviker emellertid en ren genredefinition, därför att den ofta också innehåller andra filmgenrer och undergenrer – eller passar som en adjektivaktig definition för filmen. En kriminalfilm eller en film noir, en äventyrsfilm, en science fiction film eller en spionagethriller kan vara en thriller. Man kan också tala om politisk thriller och till och med relationsthriller.

Det sägs att i grunden är kriminalfilmens och thrillerns skillnad den, att det viktigaste i kriminalfilmen är att finna den skyldiga och motivet till brottet, medan man i thrillern försöker förhindra brottet – eller ett ytterligare brott från att ske." (http://skolbio.fi/uploads/material/Blackout.pdf)

 

Begrunda i små grupper med hjälp av beskrivningar vilka metoder som används i filmen för att skapa stämning och åskådarens förväntningar. Behandla åtminstone följande teman och beskriv så noggrant som möjligt:

  1. ljudlandskapet
  2. bildvinklar och kamerans rörelser
  3. färglandskapet
  4. scenografin
  5. händelseplatsen

Ifall något tema känns svårt kan ni fundera på saken med hjälp av motsatser: Hurdan skulle berättelsen till exempel ha varit med annorlunda musik eller utan ljud? Fanns det ett eller flera föremål i filmen som filmen inte skulle ha fungerat utan? Skulle filmen ha kunnat utspela sig var som helst? Exempelvis var? Slutligen diskutera om era iakttagelser med hela gruppen.

I vilken tidsperiod tycker du att filmen placerar sig? Tror du att händelserna i filmen skulle kunna vara möjliga i dag? Varför eller varför inte?

Elokuvasta voi tilata koulukinonäytännön elokuvateatteriin.

Materiaaliin liittyvät elokuvat

Oppipoika

(Lärjungen)

Ohjaaja: Ulrika Bengts

Maa: Suomi Vuosi: 2013

Kesto: 93min Ikäraja: 12

Levittäjä: Långfilm Productions Finland Oy

Näyttelijät:
Groundstroem, Amanda Ooms, Ping Mon Wallén, Philip Zandén, Sampo Sarkola


On vuoden 1939 kesä ulkomerellä, perimmäisellä majakkasaarella. 13-vuotias Karl on tullut saarelle ryhtyäkseen majakkamestari Hasselbondin oppipojaksi Elokuva on hypnoottinen kertomus kahdesta pojasta, joista toiselle saari on vankila, toiselle vapaus.

Oppimateriaalit ja elokuvat Sopivan elokuvan valitseminen Elokuvateatterien ja levittäjien yhteystietoja Koulukinonäytännön järjestäminen elokuvateatterissa Ohjeita elokuvan katsomiseen koulussa