Nuoren naisen muotokuva

Benjaminilaisen auran katoaminen

  • Ota selvää muotokuvamaalauksen historiasta ja kirjoita ylös pääkohtia.

1700-luvun muotokuvamaalaukseen pureutuva, vuonna 2019 tehty elokuva nostaa väkisinkin esille kysymyksen (taiteilijan) katseen ja sen kohteen dynamiikasta. Elokuva liittää muotokuvamaalauksen myös rakentamaansa aikakäsitykseen. Toisaalta elokuvan tarina elää ikään kuin tyhjiössä juuri sen takia, että elokuva ei kerro katsojalle tarinan aikaa ja paikkaa. Toisaalta elokuva korostaa itse muotokuvamaalauksen aikasidonnaisuutta. Muotokuvaa maalataan öisin. Maalaamisella on aikarajansa, sillä Héloïs’n naittamisen deadline lähestyy. Muotokuvaa maalataan uudelleen, vielä yksi viikko, jotta Marianne saisi lisäaikaa Héloïs’n kanssa. Aikasidonnaisuus tekee itse maalaamisesta tärkeän osan laajempaa suunnitelmaa. Maalaus on enemmän kuin pelkkä esine. Taidemaalari maalaa maalaukseen sisään ikään kuin sekä oman että maalattavan kohteen sielun ja tunne-elämän. Tästä syystä sen täytyy ikään kuin herättää eloon Héloïs’n ainutlaatuinen persoona, jonka tarkkuutta tämä itse myös vaatii. Maalausta määrittää siis alkuperäisyys ja kopioimisen mahdottomuus. Kukaan ei ole kuin Héloïse ja mikään muu maalaus ei ole kuin Mariannen maalaus.

Tämä elokuva kuvatessaan elokuvallisin keinoin muotokuvamaalauksen alkuperäisyyttä muistuttaa meitä katsojia Walter Benjaminin analysoimasta auran tuhoutumisesta. Benjamin kirjoittaa, miten mekaanisessa reproduktiossa autenttisuutta ja alkuperäisyyttä edellyttävä aura katoaa. Mekaanisissa reproduktioissa kopioita ei voida erottaa toisistaan. On vaikea olla katsomatta elokuvaa vertaamatta sitä esimerkiksi valo- ja elokuvauksen lainalaisuuksiin, puhumattakaan nykypäivän kännykkäkuvauksesta, jota määrittää kopioitavuus, hetkellisyys, fragmentaarisuus jne.

  • Mieti itsestäsi maalattuja ja/tai otettuja ”muotokuvia”: lapsuuden kerho- ja koulukuvia, rippikuvia, passikuvia, kännykkäkuvia.
  • Miten kuvat mielestäsi ovat muuttaneet muotoaan teknologisen kehityksen myötä?

Kuvausharjoitus
Tee parisi kanssa kuvausharjoitus kännykällä. Kuvan ottava pari asettelee sinut niin, että katse ja ilme ovat hänen haluamallaan tavalla kohti kännykkää. Kuvan ottamisen jälkeen, vaihtakaa rooleja. Tehkää toinen kuvaus niin, että kuva otetaan spontaanisti ilman minkäänlaista valmistelua. Lopuksi verratkaa kuvia ja listatkaa eroja kuvien välillä.

Elokuvasta voi tilata koulukinonäytännön elokuvateatteriin.

Materiaaliin liittyvät elokuvat

Nuoren naisen muotokuva

(Portrait de la jeune fille en feu )

Ohjaaja: Céline Sciamma

Maa: Ranska Vuosi: 2019

Kesto: 119min Ikäraja: 12

Levittäjä: Cinemanse Oy

Näyttelijät:
Noémie Merlant, Adèle Haenel, Luàna Bajrami, Valeria Golino


Vuoden 2019 Cannes´n elokuvajuhlien suursuosikki, parhaasta käsikirjoituksesta palkittu Nuoren naisen muotokuva on kuin 2000-luvun Piano. Se on samaan aikaan lumoava rakkaustarina, rajat ylittävä kertomus kielloista ja intohimosta – sekä kuvaus siitä, miten erilainen maailma on naisen silmin katsottuna.

Oppimateriaalit ja elokuvat Sopivan elokuvan valitseminen Elokuvateatterien ja levittäjien yhteystietoja Koulukinonäytännön järjestäminen elokuvateatterissa Ohjeita elokuvan katsomiseen koulussa