Oppipoika

Psykologinen trilleri lajityyppinä

Oppipoika on lajityypiltään psykologinen trilleri. Mitä se tarkoittaa ja miten se mielestänne ilmeni elokuvasta? Jutelkaa aiheesta ensin parin kanssa ja sitten koko ryhmän kesken.

”Trilleri on kirjallisuuden tai elokuvataiteen tyylilaji, jonka kerronta keskittyy jännityksen luomiseen ja sen ylläpitämiseen. Trillerin synonyymeja ovatkin jännityselokuva ja jännitysromaani. Trillerin alalajityyppejä ovat muun muassa poliittinen trilleri ja psykologinen trilleri. Useimmiten trilleri kuitenkin sekoittuu muiden lajityyppien ja alalajityyppien kanssa.  (…) Tunnettuja trillerielokuvia ovat muun muassa Uhrilampaat ja Psyko.”
 (Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Trilleri)

”Trilleri on ajoituksen ja leikkauksen taidetta, harkittuja kuvakulmia, kamera-ajoja ja merkityksillä ladattuja kuvia. Jännityksen tekniikat ovat olennainen osa elokuvan kieltä.

Trilleri juontaa juurensa kirjallisuuteen – kuten moni muukin elokuvan käyttöön päätynyt genre. Trilleri kuitenkin väistää puhtaan lajityypin määritelmän, sillä se usein sisältää myös muita elokuvan lajeja tai alalajeja – tai käy adjektiivintapaisena määrittelynä elokuvalle. Rikoselokuva tai film noir, seikkailuelokuva, science fiction tai vakoilujännäri voi olla trilleri. Voimme puhua myös poliittisesta trilleristä, jopa ihmissuhdetrilleristä.

Sanotaan, että pohjimmiltaan rikoselokuvan ja trillerin ero on siinä, että rikoselokuvassa tärkeintä on löytää syyllinen ja motiivi tehtyyn rikokseen, trillerissä taas pyritään estämään rikosta tapahtuvaksi – tai toisen rikoksen tapahtumista.”

(Lähde: Koulukinon oppimateriaali elokuvaan Blackout)

Tehtäviä:

1. Pohtikaa pienryhmissä kuvausten avulla, millaisilla keinoilla elokuvassa rakennetaan tunnelmaa ja katsojan odotuksia. Käsitelkää ainakin seuraavia aihealueita ja kuvailkaa mahdollisimman tarkasti:

  • äänimaailmaa
  • kuvakulmia ja kameran liikkeitä
  • värimaailmaa
  • lavastusta
  • tapahtumapaikkaa

Mikäli jokin kohta tuntuu vaikealta, voitte miettiä asiaa vastakohtien kautta: millainen tarina olisi esimerkiksi ollut erilaisella musiikilla tai ilman ääniä katsottuna? Oliko elokuvassa esine tai esineitä, joita ilman tarina ei olisi toiminut? Olisiko elokuva voinut tapahtua missä tahansa? Esimerkiksi missä? Keskustelkaa havainnoistanne lopuksi koko ryhmänä.

2. Mihin aikaan elokuva mielestäsi sijoittuu? Luuletko, että elokuvan tapahtumat olisivat mahdollisia nykypäivänä? Miksi tai miksi eivät?

Elokuvasta voi tilata koulukinonäytännön elokuvateatteriin.

Materiaaliin liittyvät elokuvat

Oppipoika

(Lärjungen)

Ohjaaja: Ulrika Bengts

Maa: Suomi Vuosi: 2013

Kesto: 93min Ikäraja: 12

Levittäjä: Långfilm Productions Finland Oy

Näyttelijät:
Groundstroem, Amanda Ooms, Ping Mon Wallén, Philip Zandén, Sampo Sarkola


On vuoden 1939 kesä ulkomerellä, perimmäisellä majakkasaarella. 13-vuotias Karl on tullut saarelle ryhtyäkseen majakkamestari Hasselbondin oppipojaksi Elokuva on hypnoottinen kertomus kahdesta pojasta, joista toiselle saari on vankila, toiselle vapaus.

Oppimateriaalit ja elokuvat Sopivan elokuvan valitseminen Elokuvateatterien ja levittäjien yhteystietoja Koulukinonäytännön järjestäminen elokuvateatterissa Ohjeita elokuvan katsomiseen koulussa