The Social Network

Johdanto ja synopsis

Oppimateriaali on suunnattu lukioihin ja ammatillisiin oppilaitoksiin.

Oppimateriaalin tehtäviä voi pohtia yksin tai ryhmässä. Niihin voi vastata käyttäen hyödyksi sosiaalisen median tarjoamia välineitä tai perinteistä kynää ja paperia. Ne voivat olla kirjallisia tai suullisia, esseitä tai mindmappeja. Tarkoituksena on ensisijaisesti herättää keskustelua ja avartaa näkemystä sosiaalisesta mediasta The Social Network elokuvan avulla.

Elokuvaa voi analysoida myös erikseen sen elokuvallisista saavutuksista ja esimerkiksi siitä lähtökohdasta, mitä elokuvassa voidaan kertoa ja millä tarinankerronnallisilla keinoilla.

Synopsis: Elokuva kertoo siitä, kuinka yksi viaton idea voi muuttaa ihmiselämän  täydellisesti. Se kertoo kommunikaatiosta ja kommunikaation vaikeudesta.  Elokuva The Social Network ei ole tylsä tarina Facebookista, vaan se kertoo Facebookin perustamisesta keskittyen vuosiin 2003-2005, siihen liittyvistä oikeustaisteluista, ihmissuhteista, bisneksestä, ahneudesta ja katkeruudesta. Se on myös tarina intohimosta johonkin asiaan ja siitä, miten se saavutetaan ja millä hinnalla.

Elokuvan iskulause 'You don't get to 500 million friends without making a few enemies' eli et saa 500 miljoonaa ystävää ilman, että saat myös vihamiehiä, tiivistää hyvin elokuvan keskeisimmät teemat.

Elokuva alkaa päähenkilön ja Facebookin perustajan Mark Zuckerbergin huonosti päättyneestä seurustelusuhteesta, joka antaa hänelle kimmokkeen hakkeroitua Harvardin kampuksen Facemash sivustolle, jolla arvostellaan naispuolisia opiskelijoita valokuvien perusteella.

Sivustosta tulee jättimenestys ja Zuckerberg saa siitä idean alkaa kehitellä opikelijoille palvelua, jonka avulla he voisivat pitää toisiinsa yhteyttä, pyytää ystävänsä siihen mukaan ja samalla jakaa toisilleen tietoa itsestään. Zuckerbergin ystävä Eduardo Saverin on mukana rahoittamassa projektia. Samaan aikaan Harvardista valmistuneet veljekset Tyler ja Cameron Winlevoss pyytävät Zuckerbergiä ja Saverinia mukaan kehittelemään vastaavanlaista sivustoa. Lupauksistaan huolimatta Zuckerberg ei koskaan tee sovittua työtä Winlevosseille, vaan jatkaa The Facebookin kehittelyä ja tämä johtaa oikeustaisteluun Saverinin kanssa.

Facebook nousee lyhyessä ajassa erittäin suosituksi ja mukaan businekseen hyppää musiikkiyhteisö Napsterin kehittäjä Shawn Fanning, jolla on yhteyksiä Piilaaksoon. Hän visioi tulevaa menestystä, johon ei kuulu  Zuckerbergin ystävä Eduardo Saverin ja Saverinin alunperin 30% osuus yrityksestä pienennetään Fanningin avustuksella nimelliseksi. Tämä johtaa toiseen oikeustaisteluun.

Oppimateriaalin on laatinut mediakasvattaja Christa Prusskij.

Oppimateriaalin on tuottanut Koulukino.

Materiaali on julkaistu vuonna 2010. Linkit on tarkistettu 4.2.2016.

 

Materiaaliin liittyvät elokuvat

The Social Network

(The Social Network)

Ohjaaja: David Fincher

Maa: USA Vuosi: 2010

Kesto: 120min Ikäraja: 13

Levittäjä: Walt Disney Studios Motion Pictures Finland

Näyttelijät:
Jesse Eisenberg, Justin Timberlake, Andrew Garfield


Eräänä syksyisenä iltana vuonna 2003 Harvardin opiskelija ja ohjelmoijanero Mark Zuckerberg istuu tietokoneensa ääreen ja ryhtyy työstämään uutta ideaa. Syntyy Facebook. Elokuva voitti kolme Oskaria!

Oppimateriaalit ja elokuvat Sopivan elokuvan valitseminen Elokuvateatterien ja levittäjien yhteystietoja Koulukinonäytännön järjestäminen elokuvateatterissa Ohjeita elokuvan katsomiseen koulussa