Kuva: Sami Kuokkanen / Helsinki-filmi
Kuva: Sami Kuokkanen / Helsinki-filmi

Tove

Luovan kirjoittamisen tehtäviä

Opettajalle

Luovan kirjoittamisen tehtäviä voi käyttää esimerkiksi kuvataiteen ja suomen kielen ja kirjallisuuden opetuksessa, esimerkiksi kursseilla ÄI3 ja ÄI6, tai suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -kursseilla S23 ja S26.
 

Tove-elokuvan kohtaus tai Janssonin elämä vuosina 1944 - 1955 sarjakuvana

1. Tutustu Tove Janssonin Muumi-sarjakuviin Moomin.com -sivustolla. Kiinnitä huomiosi sarjakuvan yksityiskohtiin.

2. Valitse toinen seuraavista vaihtoehdoista sarjakuvasi sisällöksi:

  • Poimi Tove-elokuvasta mieleesi parhaiten jäänyt kohtaus, josta muodostuu neljään ruutuun mahtuva sarjakuva, jossa on selvä draaman kaari (esim. alkuasetelma, konfliktivaihe, huippukohta, viimeisen jännityksen kohta, loppuratkaisu).
  • Tiivistä Tove-elokuvassa nähdyt taiteilija Tove Janssonin elämän tapahtumat vuosilta 1944 - 1955 korkeintaan kymmenen kohdan listaksi tai hyödynnä mahdollisesti oppimateriaalin Biopic-sivulla tekemääsi listaa.

3. Suunnittele draaman kaaren eteneminen sarjakuvaruuduittain:

  • Mitä kuhunkin ruutuun tulee kuvina, kertojan osuuksina tai repliikkeinä puhekupliin?

4. Luo ruutujen väliin Janssonin tapaan (ks. esimerkki kohdan 1 linkin takaa) jokin valitsemaasi kohtaukseen tai elämän tapahtumien väliin sopiva muunlainen ruutuja erottava elementti kuin viiva.

5. Tee valitsemastasi kohtauksesta tai tiivistämistäsi Janssonin elämän tapahtumista sarjakuva valitsemillasi työvälineillä ja värivalinnoilla.
 

Runoja Tove-elokuvasta, Janssonin tuotannosta tai elämästä

Kuvaruno tarkoittaa runoa, jonka sanat on aseteltu niin, että runosta syntyy visuaalisesti jotain esinettä, eläintä, ihmistä tai asiaa ulkomuodoltaan muistuttava. Jos tahdot kirjoittaa esimerkiksi runon Muumipeikosta, voit asetella sanat runoon siten, että sanat piirtävät kuvan Muumipeikosta.

1. Kirjoita runo, kuvaruno tai runo, jonka yhteyteen piirrät runoa täydentävän tai tulkintaa ohjaavan kuvan.

  • Valitse runon aiheeksi Tove-elokuva, Muumit tai jokin yksittäinen Muumi-hahmo tai yksi oppimateriaalin aihepiireistä (Tove Jansson, biopic, taiteilijuus, seksuaalisuus, rakkaus).
  • Pyri luomaan runoon jokin tunnistettava viittaus elokuvaan tai sen kohdehenkilöön.

2. Kirjoita Tove Janssonin inspiroima runo, kuvaruno tai runo, jonka yhteyteen piirrät täydentävän tai tulkintaa ohjaavan kuvan.

  • Valitse runon nimeksi jokin alla listatuista tai käytä niitä osana runoasi. Vaihtoehtoisesti voit keksiä itseäsi inspiroivia sanoja, jotka liittyvät Tove-elokuvaan tai Janssonin elämään tai tuotantoon.

    Tovelle, Vivicalle, Amokselle, Pariisille, isälle, vuokraemännälleni, vuokraemännällesi, ateljee, muotokuva, pensseli, fresko, kielletty rakkaus, salarakkaus, kulissi, kumppanuus, kosinta
     
  • Pyri luomaan runoon jokin tunnistettava viittaus elokuvaan tai sen kohdehenkilöön.

3. Kirjoita Tove Janssonin inspiroima runo, kuvaruno tai runo, jonka yhteyteen piirrät täydentävän tai tulkintaa ohjaavan kuvan.

  • Valitse runon nimeksi jokin alla listatuista Tove Janssonin teosten nimistä

    Kuvanveistäjän tytär, Kesäkirja, Juhlat kaupungissa, Juhlat maalla, Kuka lohduttaisi Nyytiä?, Muumipeikko ja pyrstötähti, Muumit ja suuri tuhotulva

4. Kirjoita runo yhteen Tove-elokuvan oppimateriaaliin liitetyistä elokuvan kohtauksista otetuista valokuvista.

5. Kirjoita runo, jonka sisällöstä välittyy Tove-elokuvan trailerin esille nostama sisältö.

6. Kirjoita runo, jossa käytät Tove-elokuvan trailerin tekstityksiä. Voit sekoittaa sanoja ja lauseita ja muodostaa niistä säkeitä ja säkeistöjä.
 

Fanifiktiota kirjoittamaan

1. Tutustu aluksi esimerkiksi Wikipedian verkkotietosanakirjan artikkeliin fanifiktiosta.

2. Pohdi tuntemiasi Muumi-tarinoita, Muumilaakson asukkaita tai katsomaasi Tove-elokuvaa. Voit käyttää apunasi esimerkiksi seuraavia kysymyksiä tai oppimateriaalin Biopic-sivulla tekemiäsi pohdintoja:

  • Mikä on ollut suosikki-Muumi-tarinasi, tai ketkä ovat suosikkihahmojasi?
  • Ketkä Muumilaakson asukkaista ovat jääneet mielestäsi liian vähälle huomiolle?
  • Keistä Muumilaakson asukkaista tahtoisit kuulla lisää?
  • Keiden asukkaiden välille voisi hyvin luoda lisätarinoita, ja mitä niissä voisi tapahtua?
  • Millainen asukas Muumilaaksosta puuttuu? Mitä hän tekisi ja kenen kanssa?
     
  • Mikä Tove-elokuvassa kosketti tai puhutteli sinua eniten?
  • Mitä jäit kaipaamaan Tove-elokuvassa?
  • Mitä Tove-elokuvan teemaa tai aihetta olisi pitänyt mielestäsi käsitellä enemmän? Kuinka se olisi voitu toteuttaa?
  • Mitä kohtaa Tove-elokuvassa olisi voinut pidentää?
  • Kenen Tove Janssonin elämässä olleen henkilön näkökulmaa olisi pitänyt tuoda Tove-elokuvassa nykyistä enemmän esille?

3. Kirjoita fanifiktiota, joka edustaa esimerkiksi jotain seuraavista ideoista:

  • Unelmieni Muumi-tarina
  • Tätä Muumipappa ei kertonut tai myöntänyt
  • Muumilaakson todellinen mörkö
  • Muumilaakson asukkaat X ja X panevat haisemaan
  • Tämän taiteilija jätti pöytälaatikkoon
  • Muumilaakson karttaan piilotettu paikka
  • Muumitalon salainen kerros
  • Muumimamman uudella reseptillä on yllättäviä seurauksia
  • Jos Tove on Tiuhti, Vivica Viuhti ja Tuulikki Tuutikki, saanko esitellä Muumilaakson uuden asukkaan tai vieraan... (kirjoita itsesi tai joku kavereistasi tarinaan ja käytä Janssonin nimeämistyyliä nimen keksimisessä).
     
  • Tapahtui ennen Tove-elokuvan aloituskohtausta
  • Jatkoa Tove-elokuvaan
  • Täydennystä Tove-elokuvaan (poistettuja kohtauksia)
  • Tove Janssonin elämää toisin silmin
Elokuvasta voi tilata koulukinonäytännön elokuvateatteriin.

Materiaaliin liittyvät elokuvat

Tove

Ohjaaja: Zaida Bergroth

Maa: Suomi Vuosi: 2020

Kesto: 116min Ikäraja: 12

Levittäjä: Nordisk Film

Näyttelijät:
Alma Pöysti, Krista Kosonen, Shanti Roney


Vangitseva draama maailmankuulun taiteilijan luovasta energiasta sekä identiteetin ja vapauden etsinnästä.

Oppimateriaalit ja elokuvat Sopivan elokuvan valitseminen Elokuvateatterien ja levittäjien yhteystietoja Koulukinonäytännön järjestäminen elokuvateatterissa Ohjeita elokuvan katsomiseen koulussa