Kuva © Cata Portin
Kuva © Cata Portin

Tuntematon mestari

Perhesuhteet

Elokuvassa seurataan omaa taidekauppaa Helsingin arvostetulla Bulevardilla pyörittävää Olavia. Maailma on muuttunut, nuorempi polvi on astunut esiin ja osaa hyödyntää digitaalista maailmaa osana kaupankäyntiä; Olavi on jäänyt ajastaan jälkeen, minkä hän tuntee yhä harvempina käynteinä liikkeessään, ja myös omassa lompakossaan. Olavi harkitsee jo kauppansa sulkemista, rakkaus taiteeseen kuitenkin ajaa vanhan miehen vielä uusien kauppojen äärelle. Kokenut taidekauppias joutuu kohtaamaan taidemaailman uudet tulokkaat mutta myös itsensä, ja oman menneisyytensä.

1. Mitä elokuvassa kerrotaan Olavista ja tämän elämästä? Miten Olavi viettää päivänsä? Keitä Olavin elämään kuuluu? Keitä hän näkee päivittäin, ketkä tukevat Olavia vaikeina hetkinä?

2. Miten Olavi suhtautuu kauppaan työharjoitteluun saapuvaan Ottoon? Miksi Olavi on niin vastahakoinen ottamaan Oton töihin? Miksi Olavi lopulta suostuu tähän? Mitä Otto tietää entuudestaan vaaristaan Olavista? Entä mitä Olavi tietää taas tyttärenpojastaan Otosta?

3. Minkälainen suhde Olavilla on omaan tyttäreen Leaan? Miten taas Lea suhtautuu omaan isäänsä? Mitä elokuvassa kerrotaan Olavin ja Lean tulehtuneista väleistä? Mikä on ajanut heidät etäälle toisistaan?

Riitaisat perhesuhteet

4. Miten Olavi yrittää parantaa välejä omaan tyttäreensä ja lapsenlapseensa, ja miten hän onnistuu tässä? Minkälaisen kuvan Olavista saa ihmisenä? Entä miten kuvailisit Leaa, miten hän yrittää parantaa välejä omaan etäiseksi jääneen isäänsä? Miten taas Otto yrittää parantaa tilannetta?

5. Minkälaisesta välirikosta elokuvassa on oikein kyse? Pohtikaa yhdessä, miten neuvoisitte toisaalta Olavia, toisaalta Leaa välien korjaamisessa. Voitte käyttää apuna MLL:n ohjeistusta rakentavasta riitelystä ja MLL:n Perheen neuvottelupolkua (PDF).

6. Pohtikaa niin elokuvan kuin seuraavan Ylen kirjoituksen ”Pitääkö sukulaisista tykätä?" -kirjoituksen ja Ylen Perjantai-ohjelman valossa lapsen ja vanhemman välistä suhdetta – miksei myös suhdetta koko sukuun – ja miten tämä suhde voi muuttua vuosien saatossa.
Yle Areena: ”Perjantai – Pitääkö sukulaisista tykätä?” (kesto 53 min).

7. Minkälaiset sukulaissuhteisiin liittyvät ongelmat nousevat esille Klaus Härön elokuvassa, minkälaisia ongelmia ruoditaan taas Ylen artikkelissa ja Perjantai-ohjelmassa? Minkälaisia ajatuksia huonoiksi käyneet tai katkaistut välit läheisiin ihmisiin herättävät? Minkälaiset asiat aiheuttavat riitaa, minkälaiset asiat taas lopullisen välirikon? Miten välit perheeseen ja sukulaisiin on saatu korjattua?

8. Pohtikaa lopuksi suhdetta omiin vanhempiinne ja isovanhempiinne. Mitä teet yhdessä perheesi kanssa, minkälaisista asioista keskustelette? Miten usein käyt vierailulla mummolassa? Mitä teette yhdessä tai mistä keskustelet isovanhempien kanssa? Mikä on lämpimin muistosi perheesi tai isovanhempien seurassa? Kenelle uskallat puhua mieltä vaivaavista asioista tai jos on sattunut jotain vakavaa? Pohtikaa myös tilanteita, jotka ovat aiheuttaneet riitaa vanhempien tai sisarusten kanssa; miten tilanteet lopulta ratkesivat ja mitä opit tapahtuneesta? Minkälaiset välinne olivat tapahtuneen jälkeen?

 

Elokuvasta voi tilata koulukinonäytännön elokuvateatteriin.

Materiaaliin liittyvät elokuvat

Tuntematon mestari

(Tuntematon mestari)

Ohjaaja: Klaus Härö

Maa: Suomi Vuosi: 2018

Kesto: 95min

Levittäjä: Nordisk Film

Näyttelijät:
Heikki Nousiainen, Amos Brotherus, Pirjo Lonka


Klaus Härön ohjaama draama perheestä, sukupolvista, valinnoista ja taiteesta.

Oppimateriaalit ja elokuvat Sopivan elokuvan valitseminen Elokuvateatterien ja levittäjien yhteystietoja Koulukinonäytännön järjestäminen elokuvateatterissa Ohjeita elokuvan katsomiseen koulussa