Kuva: Marko Junttila, MRP Matila Röhr Productions.
Kuva: Marko Junttila, MRP Matila Röhr Productions.

Tunturin tarina

Tarinankerronta luontoelokuvassa

Alakoulu ja yläkoulu

Pienoiselokuvat eri näkökulmista

Valitkaa koulunne lähiympäristöstä jokin alue, johon kuuluu sekä rakennettua ympäristöä että luonnonympäristöä. Sopikaa yhdessä alueen rajat kartalla. Jakautukaa 3-4 hengen ryhmiin, ja kuvatkaa ryhmissä pienoiselokuva, jonka toteutatte jommallakummalla seuraavista periaatteista:

1. Elokuvassa näytetään ainoastaan luonnonympäristöä. Rakennettua ympäristöä, ihmisiä tai jälkiä ihmisestä ei esiinny elokuvassa lainkaan (tai mahdollisimman vähän).

2. Elokuvassa näytetään ainoastaan rakennettua ympäristöä. Luonnonympäristöä, kuten kasveja, vesistöjä tai käsittelemättömiä maa-alueita ei esiinny elokuvassa lainkaan (tai mahdollisimman vähän).

Jotta tehtävän idea toteutuu, elokuvia tulisi tehdä molemmista näkökulmista.

Keskustelkaa videoiden katselun lomassa esimerkiksi seuraavista asioista:

  • Millaiselta paikka näyttää eri videoissa?
  • Voiko jostain päätellä, että kyseessä on sama paikka tai alue?
  • Minkälainen tunnelma videoista tulee?
  • Onko jompikumpi versio mielestäsi houkuttelevampi tai kiinnostavampi? Millä perusteella?


 

Materiaaliin liittyvät elokuvat

Tunturin tarina

Ohjaaja: Marko Röhr

Maa: Suomi Vuosi: 2020

Kesto: 77min

Levittäjä: Nordisk Film


Tunturin tarina täydentää Metsän tarinan ja Järven tarinan aloittaman, luonnosta ja ihmisen luontomytologiasta kertovien elokuvien kokonaisuuden.

Oppimateriaalit ja elokuvat Sopivan elokuvan valitseminen Elokuvateatterien ja levittäjien yhteystietoja Koulukinonäytännön järjestäminen elokuvateatterissa Ohjeita elokuvan katsomiseen koulussa