Elämä on i-ha-haa

Erilaisuus

1. a) Pohtikaa ryhmissä millä tavoin Magda oli erilainen kuin hänen koulutoverinsa? Mitkä asiat voivat vaikuttaa hänen erilaisuuteensa? Isä ei osannut ostaa oikeanlaisia vaatteita tai silmälaseja. Mm. vaatteet ja erilaiset kiinnostuksen kohteet erottavat hänet muista. 

b) Entä jos Magdan koulussakin olisi ollut koulupuvut käytössä. Olisiko hän erottunut erilaisena toisten joukosta? Jakakaa luokka kahteen ryhmään. Toinen ryhmä puolustaa koulupukuja ja toinen vastustaa niitä. Vaihtakaa osia. Aloittakaa väittely seuraavista aiheista: 
 
  • Koulupuvut edistävät koulurauhaa? Monet tutkimukset Yhdysvalloissa alleviivaavat sitä, että koulupuvut ovat lisänneet koulurauhaa, sillä useimmiten tappelut ja riidat koulujen pihoilla ja busseissa johtuvat vaatteista. 
  • Oppimistulosten sanotaan paranevan, sillä koululaiset keskittyvät univormuissa enemmän opiskeluun, vähemmän vaatteidensa kanssa hössöttämiseen. 
  • Koulupuvut sotivat perustuslaillisia vapauksia, kuten puhe- ja mielipiteenvapautta vastaan. Kansalaisoikeuksia valvovat järjestöt sanovat, että seuraavaksi lapsilta ryhdytään ehkä vaatimaan samanlaista tukanleikkuuta ja yhtenäisiä silmälasinsankoja.
Taustaa koulupuvuista 
Koulupukuja käytetään mm. IsossaBritanniassa, Ranskassa, Espanjassa, Italiassa, Turkissa, Kreikassa, Japanissa, Kiinassa ja osissa Yhdysvaltoja. Yleensä koulupukua käyttävät sekä pojat että tytöt. Monissa maissa koulupukuun kuuluvat pitkät housut, valkoinen paita, solmio ja takki. Useasti tyttöjen koulupukuun kuuluvat hame, pitkät sukat, solmio ja paita tai villapaita. Koulupukujen tarkoituksena on estää oppilaiden liian rento tai muutoin epäsovinnainen pukeutuminen. (Lähde: Wikipedia)

 

2. Erilaisuuden hyväksyminen 
a) Mitkä asiat Magdan kohdalla muuttuvat elokuvan lopussa? 
 
b) Rekisteri ihmisten erilaisuudesta: Tehdään A3-kokoiselle paperille taulukko, jakamalla paperi ylhäältä alas sarakkeisiin. Ensimmäisessä sarakkeessa on nimi, muissa sarakkeissa esim. pituus, pisimmän hiuksen pituus, hymyn leveys, korvan pituus, isovarpaan pituus, silmien väri, lempiruoka, -kirja, tai -väri, viimeiseen sarakkeeseen painetaan musteella haastateltavan sormenjälki. Oppilaat jaetaan pareiksi ja he saavat aluksi haastatella toisiaan mittanauhojen kera. Sitten vaihdetaan pareja ja jatketaan kunnes saadaan sarakkeet täyteen. Löytyikö kahta täysin samanlaista oppilasta? 
 
c) Pohtikaa miksi erilaisuus hyvä asia? Kirjoittakaa fantasiatarina, jossa kaikki henkilöhahmot olisivat samankaltaisia. Mitä ongelmia siitä voisi seurata? 
 
d) Elokuvassa Helenalla oli ystävä, nuori mies, joka kävi vahtimassa koiraa. Kun heille tuli riitaa, mies paljasti inhoavansa koiria ja kertoi olevansa enemmän kissaihminen. Keskustelkaa. Oletteko te koira- vai kissaihmisiä? Miksi koirat ja kissat asetetaan usein vastakkain? Mitä hyviä puolia on kissoista ja koirista lemmikkeinä? Onko huonoja puolia? 

Materiaaliin liittyvät elokuvat

Elämä on i-ha-haa

(Vinnare och förlorare)

Ohjaaja: Kjell Sundvall

Maa: Ruotsi/Suomi Vuosi: 2006

Kesto: 82min

Levittäjä: Oy KinoScreen Illusion ltd

Näyttelijät:
Samuli Edelman, Märta Ferm, Daniel Gustavsson, Frida Hallgren


Elämä on i-ha-haa on sympaattinen elokuva perheen läheisyyden tärkeydestä ja ikäpolvet ylittävästä ystävyydestä. Hevoshulluille on tarjolla myös osuvaa ravimaailman kuvausta.

Oppimateriaalit ja elokuvat Sopivan elokuvan valitseminen Elokuvateatterien ja levittäjien yhteystietoja Koulukinonäytännön järjestäminen elokuvateatterissa Ohjeita elokuvan katsomiseen koulussa