Isänmaallinen mies

Reilua peliä? Urheilun etiikkaa

Urheilussa, kuten kaikissa muissakin elämän osa-alueissa, on olemassa käsityksiä oikeasta ja väärästä. Eri liikuntamuodoissa ohjeistukset liittyvät monesti esim. suoritustekniikan oikeanlaiseen hallintaan tai pelin sääntöjen noudattamiseen. Mikäli sääntöjä rikotaan voi seurauksena olla - lajista ja rikkeestä riippuen -vapaapotku, aikarangaistus tai pisteiden menetys. Urheilumaailmassa on toki olemassa monisyisempiä eettisiä pulmia, jotka liittyvät esim. kaupallisiin ja taloudellisiin kysymyksiin, urheilijoiden väliseen tasa-arvoon, jne. Isänmaallisessa miehessä reilu pelin henkeä hälvensi doping.

  • Miksi urheilussa on sääntöjä? Millaisiin asioihin tai arvoihin urheilun säännöt liittyvät? Miksi sääntöjä rikotaan? Mitä seurauksia sääntöjen, hyvien tapojen tai periaatteiden rikkomisesta usein on? Mikseivät kaikki noudata sääntöjä kiinnijäämisen pelostakaan huolimatta?
  • Pohdi kysymyksiä erityisesti elokuvan ja itsellesi tutun lajin tai tapauksen kautta.

1. Selvitys- ja pohdintatehtävä. Selvitä mitä alla olevat etiikan käsitteet tarkoittavat ja pohdi elokuvan eettisiä teemoja niiden avulla.

  • arvo (itseisarvo ja välinearvo)
  • normi
  • hyve-etiikka
  • seurausetiikka
  • velvollisuusetiikka

2. Draama- tai keskusteluharjoitus. Näytelkää pienemmissä ryhmissä alla olevan listan mukainen kohtaus tai tapahtuma. Keksikää itse tarkemmin tarvittavat henkilöhahmot, tarinan kulku ja sopivaksi katsomanne päätös. Keskustelkaa esityksen lopuksi millaisesta eettisestä pulmatilanteesta on kyse ja mitkä toimenpiteet tuntuisivat kaikkein reiluimmilta ja oikeudenmukaisimmilta.

1. Olen liikunnan tunnilla ja pelataan koko luokan voimin jalkapalloa. Huomaan kuinka eräs kaverini kampittaa toisen pelaajan tahallaan, sillä seurauksella että tämä kaatuu pahasti ja loukkaantuu. Opettajan ei huomannut tilannetta ja kaverini oli kuin mitään ei olisi tapahtunut. Miten toimin?

2.  Innostuttiin pelaamaan kaveriporukan kanssa lätkää naapuruston kaukalossa oikein antaumuksella.  Maalivahtivuorossa oleva kaveri alkoi mokailla ja vastapelaajat saivat pari maalia aikaiseksi. Minua alkoi ärsyttää, ettei maalivahti hoitanut kunnolla tehtäväänsä. Tunteet olivat pinnalla ja aloin huutamaan ja haukkumaan kaveriani idiootiksi.  Peli päättyi ja meidän joukkue hävisi. Harmitti, mutta vähän vaivasi se kaverille pään aukominen. Miten hoidan tilanteen?

3. Olin menossa seuraamaan koripallopeliä. Olisin muuten voinut itsekin pelata, mutta nilkka oli vielä toipumassa nyrjähdyksestä. Jouduin sitten tuomarin ja pistelaskurin tehtäviin, mikä oli ihan kivaa. Pidin tukkimiehen kirjanpidolla kirjaa pisteistä. Ajattelin, ettei kukaan varmaan huomaa, jos laitan ylimääräisen viivan parhaan kaverini joukkueelle. Kyseessä on kuitenkin vain yksi typerä peli sinne tänne, eihän sitä kukaan edes huomaisi…

4.  Harrastin lentopalloa paikallisessa seurassa. Isä oli entinen lentopalloilija ja oli hyvin innokas lajin suhteen. Itse tykkäsin pelaamisesta, mutten ollut harrastuksen suhteen yhtä kunnianhimoinen ja pakkomielteinen kuin isä.  Minulla kävi mielessä, että yhtä hyvin voisin alkaa harrastaa jotain muutakin, esim. musiikkia. Aika ei vain riittäisi kaikkeen. En oikein uskalla tuottaa isälle pettymystä ja sanoa, että nyt riitti se lentopallo. Miten minun kannattaisi ottaa asia puheeksi isän kanssa?

5. Oltiin lähdössä pelaamaan tyttöjen kanssa salibandyä. Saavuttiin liikuntahallille ja loputkin porukoista liittyi seuraan, myös yksi Miia, joka on kuulemma lesbo. Mentiin pukuhuoneeseen vaihtamaan vaatteita, mutta minua inhotti olla samassa tilassa vähäpukeisena sen Miian kanssa. Enhän minä vihaa homoja, mutta tuntuu vaan niin oudolta. Miten minä selviän vastaisuudessa samanlaisesta tilanteesta?

Vaativampia lisätehtäviä

Pistetyöskentely ja keskustelunalustukset. Tutustukaa Suomen Liikunnan ja Urheilun laatimiin Reilun pelin eettisiin ohjeisiin.

  1.  Jakaantukaa kuuteen ryhmään. Jokaisessa ryhmässä tutustutte tarkemmin yhteen Liikunnan ja urheilun yleiseen periaatteeseen ja yhteen täydentävään periaatteeseen.
  2. Pohtikaa ja keskustelkaa ryhmissänne valitsemastanne yleisestä ja täydentävästä periaatteesta elokuvan ja ominen kokemustenne tai tietojenne valossa. Yrittäkää myös hyödyntää keskusteluissanne etiikan teorian käsitteistöä (ks. yllä).
  3. Valmistautukaa esittelemään oma aiheenne ja käymänne keskustelu muille ryhmille.
  4. Kun tämä työvaihe on valmis, muodostakaa nyt sellaiset kuuden hengen ryhmät, jossa jokaisella jäsenellä on ollut tutustuttavanaan eri yleinen ja täydentävä periaate. Esitelkää nyt omat periaatteenne ja keskeiset argumenttinne tai johtopäätöksenne muulle ryhmälle.
  5. Voitte esittää toisillenne kysymyksiä ja esittää perusteltuja vastalauseita! 

Materiaaliin liittyvät elokuvat

Isänmaallinen mies

Ohjaaja: Arto Halonen

Maa: Suomi Vuosi: 2013

Kesto: 95min Ikäraja: 12

Levittäjä: Future Film

Näyttelijät:
Martti Suosalo, Pamela Tola, Janne Reinikainen, Mikko Kouki, Satu Paavola, Hannu-Pekka Björkman, Pirjo Lonka, Kari Ketonen, Lauri Tilkanen ja Katja Küttner


Komedia poikkeuksellisen veren omaavasta Toivosta, josta tulee hiihtomaajoukkueen salainen ase ja nuoren hiihtäjälupauksen läheinen työtoveri.

Oppimateriaalit ja elokuvat Sopivan elokuvan valitseminen Elokuvateatterien ja levittäjien yhteystietoja Koulukinonäytännön järjestäminen elokuvateatterissa Ohjeita elokuvan katsomiseen koulussa