Kelaamo: lyhytelokuvia nuorilta nuorille

Viljami Vaikeuksissa

Katso elokuva

Tekijät: Marko Karasti, Ilona Lampinen, Selma Salin, Sara Vaali, Aleksi Veija, Tuomas Nieminen / Virtain yläkoulu 7A & 7B
Vuosi: 2012
Kesto: 2 min

Oppimateriaalin teemat: Ystävyys ja ryhmäpaine, elokuvan rakenne ja elokuvakerronta.

Synopsis:
Viljami on yläkoulua käyvä poika. Pahaa aavistamatta Viljami joutuu eräänä päivänä tilanteen eteen, jossa hänen pitää tehdä vaikea päätös: varastaako kaupasta uusien kavereiden tähden vai jäädäkö ilman kavereita?

Oppimateriaali on suunnattu 3.-9. luokille.
Oppimateriaalin on laatinut aineenopettaja ja elokuvakasvattaja FM Maria Lehtonen.
Oppimateriaalin on tuottanut Kelaamo/Koulukino.
 

YSTÄVYYS JA RYHMÄPAINE

Viljami on matkalla ruokakauppaan. Matkan aikana hän kohtaa tyttöjoukon, joka pyytää Viljamia varastamaan kaupasta Mars-patukoita, ja vastalahjaksi he lupaavat Viljamin pääsyn heidän jengiinsä.

  • Minkälaisen vaikutelman Viljamista saa? Minkälainen hän on luonteeltaan ja käytökseltään? Millainen on Viljamin ystäväpiiri?
  • Minkälaisen vaikutelman taas saa tyttöjoukosta? Miten he kohtelevat Viljamia? Miksi he pyytävät Viljamia varastamaan?
  • Mitä arvelet, miksi Viljami päätyy varastamaan, ja jatkaa varastamista? Pääsikö Viljami mukaan tyttöjen jengiin, kuten tytöt lupasivat? Tuliko tytöistä Viljamin ystäviä?
  • Mitä luulet, miksi Viljami tuli toisiin aatoksiin ja päätti lopettaa varastelun?
  • Oletko itse joutunut joskus vastaavaan tilanteeseen, jossa sinua on painostettu tekemään jotain, mitä et ole halunnut tehdä tai jonka olet kokenut vääräksi? Miten tilanne lopulta selvisi?
  • Miten olisit neuvonut Viljamia hänen tilanteessaan, jos tytöt olisivat painostaneet entistä kovemmin ja varastelu olisikin jatkunut?

ELOKUVAN RAKENNE JA ELOKUVAKERRONTA

Elokuva kertoo fiktiivisen tarinan Viljamista, joka painostuksen alla päätyy varastamaan ruokakaupasta karkkia ja limua tyttöjengille. Elokuva on Pirkanmaan Virtain yläkoulun luokkien tekemä ja se on kuvattu aidolla kuvauspaikalla. Elokuvan aikana ollaan niin ruokakaupan ulkopuolella kuin sisäpuolella.

  • Minkälaista valmistelutyötä työryhmän on pitänyt tehdä elokuvaansa varten? Miten he ovat valinneet kameran, miten he ovat hoitaneet äänityksen? Mitä heidän on taas pitänyt huomioida kuvatessaan ruokakaupassa?
  • Minkälaisista otoksista elokuva rakentuu? Kuinka monta otosta on mukana? Onko kamera paikallaan vai liikkuuko se? Käytetäänkö kuvauksessa yleiskuvaa vai lähikuvaa?
  • Mitä mieltä olet elokuvan tarinasta? Miksi juuri kyseinen tarina on valittu toteutettavaksi?
  • Miten elokuvan tarina on mielestäsi toteutettu? Onko elokuvassa vaihtelua otosten suhteen, entä onko tarinaan tuotu jännitettä katsojan mielenkiinnon ylläpitämiseksi? Pystyykö tarinaa seuraamaan sujuvasti vai jääkö tarinasta jotain epäselväksi?

Tehtävä:
Suunnitelkaa kohtaus elokuvaan, jossa olette aidolla kuvauspaikalla. Ottakaa mukaan niin yleiskuvaa kuin lähikuvaa, ja käyttäkää kameraa niin, että mukana on sekä liikkuvaa että staattista kuvaa. Miettikää myös kuvakulmia. Pohtikaa, minkälaisen tunnelman eri kuvakulmat ja kuvakoot tuovat elokuvaan (esim. miten niillä pystytään esittämään vaikka elokuvan henkilöhahmot viattomina tai vaarallisina, tai miten saattaa katsoja uteliaaksi tai tietoiseksi jostain tietystä kohteesta). Miettikää kohtauksen etenemistapaa ja miten siihen saisi tuotua jännitettä ja vaihtelevuutta. Toteuttakaa sitten kohtaus. Esittäkää valmis työ ryhmällenne ja keskustelkaa sen työvaiheista ja lopputuloksesta. Mikä osoittautui työprosessissa erityisen haastavaksi?

Avuksi:

Kaikki kuvaa –videotutoriaalit

KAVI:n Elokuvapolku: Kuvakoot

KAVI:n Elokuvapolku: Kuvakulmat

Mediakasvatusseura: Kuvauslupa

Lisää aiheesta:

KAVI:n Elokuvapolku: Elokuvakerronta

Mystinen portaali: Elokuvakerronnan kolme perusasiaa – pieni opas opettajalle ja opiskelijalle (PDF)

 

Oppimateriaalit ja elokuvat Sopivan elokuvan valitseminen Elokuvateatterien ja levittäjien yhteystietoja Koulukinonäytännön järjestäminen elokuvateatterissa Ohjeita elokuvan katsomiseen koulussa