keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU
SV | EN | RU

 

1. Vilken slags planer hotar Ellas och hennes vänners gamla skola?

2. Ella och hennes vänner hittar på den nya skolans gård en flicka med en röd mössa, som har varit försvunnen i tre månader.

Flickan med den röda mössan: Nå inte är jag på riktigt vilse. Ingen bara tycks sakna mig. Men nog har jag ändå lärt mig allt möjligt viktigt.
Tuukka: Aj som vad då?
Flickan med den röda mössan räknar upp: Nå till exempel att köksbiträdet tar med egen lucnh till skolan och att det alltid finns färska bullar i lärarrummet. På vinden finns ett skelett och en tredje årskursens musikklass har inte synts till på flera år.

Har ni besökt er egen skolas källare eller vind?
Gör utflykter för att bekanta er med dem, och ta med en ficklampa. I skolans källare är det trevligt att berätta spökhistorier för kompisarna.

3. Jämför filmens två skolor
Den röda byskolan är ett hus som finns nära sportplanen i Alberga i Esbo. Senare i filmen flyttas barnen till den stora Nya Skolan, som karaktäriseras av stadshuset i betong i Esbo centrum. Byggnaderna kunde ändå vara var som helst. "Jag har sett till att Ella-berättelserna är universella. De placerar sig inte i någon viss stad eller by. Skolvärlden är sist och slutligen likadan överallt, säger "far" till Ella, författaren och den före detta läraren Timo Parvela. (Esse 10.1.2013)

4. Hurdan är er skola? Vilkendera av filmens skolor påminner den mera om? Ta foton på trevliga platser i er skola och på dess gård. Fotografera också tråkiga eller fula platser och fundera tillsammans hur ni kunde göra dem bättre.

Diskutera vilken storlek ni tycker att en skola ska ha för att den ska vara passlig?
Vilken tycker ni är mer angenäm, en liten eller en stor skola? Vad gör att en skola är bra? Hurdan sammanhållning och anda har ni i er klass?

Lekar för att stärka samhörigheten.

5. Fantisera och planera er drömskola.