The Social Network

Sananvapaus, netiketti ja tiedonhankinta

Suomen perustuslain 2. luvun 12§:ssa sanotaan: Jokaisella on sananvapaus.

  • Mitä internetiin voi kirjoittaa ja mitä siellä voidaan julkaista?
     
  • Miten elokuvassa The Social Network käytettiin sananvapautta?
     
  • Mitä tarkoittaa moderointi?
     
  • Missä Facebookin käyttöä on rajoitettu ja miksi? Etsi esimerkkejä.
     
  • Miten Facebookia ja muita sosiaalisen median palveluita voidaan käyttää vallan tai yhteiskunnallisen muutoksen välineenä?
     
  • Mitkä ovat nettikäyttäytymisen säännöt? Laatikaa luokallenne omat nettikäyttäytymissäännöt.
     
  • Netissäkään ei voi kirjoittaa mitä tahansa toisista ihmisistä. Mieti tilanteita, joissa esimerkiksi Facebookissa on ylitetty huonon nettikäyttäytymisen rajat tai rikoksen rajat. Minkälaisia seurauksia niistä on syntynyt?
     
  • Saako esimerkiksi Facebookissa kirjoittaa omia mielipiteitään?
     
  • Miten elokuvassa The Social Network toimittiin?
     
  • Rikoslain 24 luku 8§:ssa määritellään kunnianloukkauksen perusteet. Tutkikaa niitä.
     
  • Mitä on verkkokiusaaminen ja miten sitä voisi ehkäistä?

Lisätietoa:

http://www.mediataitokoulu.fi/tehtavat/#Section_nuorten-netiketti

http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/lapset_ja_media/


TIEDONHANKINTA

Lähdekritiikki netissä on erityisen tärkeää. Kuka on tuottanut tiedon, milloin, mihin tarkoitukseen, minkälaisia muita kytköksiä taustalta löytyy. Aina pitäisi pyrkiä  löytämään alkuperäiset lähteet ja hankkimaan tietoa eri lähteistä, vertailemaan ja olemaan kriittinen tiedon suhteen. Kaikki, mitä wikipediassa lukee, ei ole totta (ks.haasteet).

  • Miksi Wikipediaan ei voi aina luottaa?
     
  • Minkälaisia esimerkkejä muistat huhupuheista Facebookissa?
     
  • Oletko löytänyt Facebookista luotettavaa tietoa?
     
  • Miten tieto välittyy sosiaalisessa mediassa?
     
  • Mistä voi hakea tietoa? Mieti kriittisesti tietoa ja tietolähteitä, mitä löytyy esimerkiksi Googlesta. Hakukoneet tavoittavat vain pienen osan maailmassa olevasta informaatiosta. Google on kaupallinen yhtiö, jonka tavoite on tuottaa liikevoittoa ensisijaisesti mainostuloilla.


TULEVAISUUS

  • Miten sosiaalinen media kehittyy tulevaisuudessa?
     
  • Mitä laitteita on olemassa nyt ja minkälaisia laitteita voisi olla tulevaisuudessa?
     
  • Mitkä palvelut säilyvät ja mitkä eivät?
     
  • Mitkä palvelut tulevat olemaan verkossa? Ketkä niitä tarjoavat? Ovatko ne kaupallisia vai ilmaisia?
     
  • Kehitä yksi palvelu, jonka voisi siirtää verkkoon. Miten sosiaalista mediaa voisi hyödyntää siinä?
     
  • Millä lailla sinä uskot käyttäväsi sosiaalista mediaa 10 vuoden kuluttua?

VINKKEJÄ:

http://www.thesocialnetwork-movie.com/-Elokuvan virallinen sivu

http://www.jsn.fi/ Julkisen sanan neuvosto.

http://sometu.ning.com/-sosiaalisen median tuomien toimintamallien edistämistä oppimisessa.

http://www.edu.fi/materiaaleja_ja_tyotapoja/tvt_opetuksessa/sosiaalisen_median_kayttoehdot_opetuksessa

http://somenlukiokurssi.wikispaces.com/ -sosiaalisen median käyttö opetuksessa

http://www.finlex.fi/fi/-Suomen laki

 

Kirjallisuutta:

Opettajan tekijänoikeusopas: Tarmo Toikkanen ja Ville Oksanen

http://www.nettielamaa.fi/Nettielamaa.html

Informaatio, tieto ja yhteiskunta: Ilkka Niiniluoto

Materiaaliin liittyvät elokuvat

The Social Network

(The Social Network)

Ohjaaja: David Fincher

Maa: USA Vuosi: 2010

Kesto: 120min Ikäraja: 13

Levittäjä: Walt Disney Studios Motion Pictures Finland

Näyttelijät:
Jesse Eisenberg, Justin Timberlake, Andrew Garfield


Eräänä syksyisenä iltana vuonna 2003 Harvardin opiskelija ja ohjelmoijanero Mark Zuckerberg istuu tietokoneensa ääreen ja ryhtyy työstämään uutta ideaa. Syntyy Facebook. Elokuva voitti kolme Oskaria!

Oppimateriaalit ja elokuvat Sopivan elokuvan valitseminen Elokuvateatterien ja levittäjien yhteystietoja Koulukinonäytännön järjestäminen elokuvateatterissa Ohjeita elokuvan katsomiseen koulussa