©2019 Disney. All Rights Reserved.

Räyhä-Ralf valloittaa internetin

Johdanto

Oppimateriaalin teemoja: internet, nettikäyttäytyminen, tietoturva, algoritmit.

Synopsis
Räyhä-Ralf ja Nelli ovat pelihahmoja, jotka asuvat pelihallissa. Päivisin Nelli ja Räyhä-Ralf ovat  töissä peleissään ja iltaisin he viettävät aikaa yhdessä. Räyhä-Ralf on täysin tyytyväinen rauhalliseen, tasaiseen elämään kun taas Nelli haikailee seikkailujen ja jännityksen perään.

Ralf päättää piristää Nelliä ja tekee tämän kilpa-autopeliin lisäradan, jotta Nelli saisi jännitystä elämäänsä. Nelli innostuu radasta, mutta ihmispelaaja, joka ohjaa Nelliä pelissä, haluaisi Nellin pysyvän omalla radallaan. Ihmispelaaja hermostuu, kun pelikoneen Nelli ei tottele hänen ohjausliikkeitään ja vääntää vahingossa pelikoneen ratin irti. Koska Nellin peliä ei enää valmisteta, on ainut vaihtoehto ostaa uusi ratti käytettynä nettikauppa eBaystä. Ratti on kuitenkin niin kallis, ettei pelihallin omistaja halua ostaa uutta.

Pelihalliin on asennettu uusi laite, WiFi. Ralf on kuullut, että sieltä on mahdollista löytää kaikkea. Niinpä hän päättää lähteä yhdessä Nellin kanssa etsimään uutta rattia WiFin kautta eBaystä. Ralf ja Nelli onnistuvat löytämään ratin, mutta koska he eivät ymmärrä nettihuutokaupan sääntöjä, tarjoavat he ratista epähuomiossa 27 001 dollaria. Kauppa on voimassa 24 tuntia ja siinä ajassa Ralfin ja Nellin pitäisi saada kasaan riittävästi rahaa voidakseen lunastaa ostoksensa.

Nelli ja Ralf kuulevat, että he voivat ansaita rahaa, jos he onnistuvat varastamaan Shank-nimisen pelihahmon auton Teuraantie-nimisessä pelissä. Nelli ja Ralf epäonnistuvat varkausyrityksessään, mutta Nellin ajotaidot tekevät Shankiin vaikutuksen ja tämä neuvoo kaksikkoa hankkimaan rahaa tekemällä hassuja videoita. Ralf ryhtyy tuumasta toimeen ja pian hänen videonsa nousevat nettihiteiksi. Apua Ralf ja Nelli saavat internetin pääalgoritmi Yesssiltä.

Neli lähtee keräämään Ralfin videoille tykkäyksiä ja ymmärtää samalla, että hänen unelmansa on ajaa autoa Teuraantie-pelissä. Ralph ihmettelee, miksei Nelliä kuulu takaisin eBaylle, missä Ralf odottaa tätä lunastamansa ratin kanssa. Kärsimätön Ralf soittaa Nellille ja kuulee vahingossa, kuinka tämä suunnittelee jäävänsä Teuraantielle. Ralf haluaa saada Nellin pois Teuraantie-pelistä ja vie sinne viruksen. Virus karkaa pelistä ja melkein tuhoaa koko internetin. Lopulta Ralf saa viruksen pysäytettyä myöntämällä, että ystävien ei aina tarvitse haluta samoja asioita ja että Nellin ja Ralfin ystävyys voi jatkua, vaikka Nelli viettäisikin aikaa Teuraantie-pelissä.

Oppimateriaali on suunnattu 3.-6. luokille.

Oppimateriaalin on laatinut toimittaja ja mediakasvattaja Anna Takala.

Oppimateriaalin on tuottanut Koulukino.

Lue myös media-avaimen arvio elokuvasta.

Elokuvasta voi tilata koulukinonäytännön elokuvateatteriin!

 


 

Elokuvasta voi tilata koulukinonäytännön elokuvateatteriin.

Materiaaliin liittyvät elokuvat

Räyhä-Ralf valloittaa internetin

(Ralph Breaks the Internet)

Ohjaaja: Rich Moore & Phil Johnston

Maa: Yhdysvallat Vuosi: 2018

Kesto: 113min Ikäraja: 7

Levittäjä: Walt Disney Studios Motion Pictures Finland

Näyttelijät:
Suomenkieliset äänet: Niko Saarela, Iina Kuustonen, Mimosa Willamo, Kaisa Hela, Lari Halme, Riku Nieminen


Videopelipahis Ralf ja hänen kapinallinen ystävänsä Nelli Karamelli joutuvat panemaan kaiken peliin matkatessaan verkossa etsimässä varaosaa Nellin Sokerihuuma-videopeliin. Hädän hetkellä Ralf ja Nelli turvautuvat Internetin asukkaisiin - nettiläisiin - joihin lukeutuu muiden muassa nettiyrittäjä Yesss, joka on uusia trendejä luovan "BuzzzTube"-sivuston sydän ja sielu ja pääalgoritmi.

Oppimateriaalit ja elokuvat Sopivan elokuvan valitseminen Elokuvateatterien ja levittäjien yhteystietoja Koulukinonäytännön järjestäminen elokuvateatterissa Ohjeita elokuvan katsomiseen koulussa