Dolastallat / Brasande

Marja Helander: Dolastallat / Brasande 2016, längd 5:48
Om verket
Den experimentella kortfilmen handlar om en samiska som på vägen till bergskedjorna på Kolahalvön upplever en modern lägereldsstund med en oväntad varelse. Det vida landskapet bär spår av arktisk gruvdrift, och verket syftar också på en gammal samisk myt.
Filmen kan också ses som en performance som spelats in på video. Konstnären Marja Helander uppträder själv i verket. Performacekonstens traditioner ligger framför allt i framställningar som förverkligas framför publik, men också videoperformancen har en lång historia.
Om konstnären
Marja Helander är en samisk foto- och videokonstnär som på sistone i sina verk har fokuserat på de postkoloniala landskapen i samernas hembygdsområde, speciellt spåren som gruvindustrin lämnat efter sig. På ett stramt humoristiskt sätt betraktar Helanders videoverk förbindelser och spänningar mellan den traditionella samiska livsstilen och det moderna samhället.
Uppgifter:
1. Diskussionsväckare
Titta på Marja Helanders film och fundera över följande:
Vad händer i filmen?
Var händer det?
Vad ser du?
Hurdana tankar väcker filmen hos dig?
Vad tycker du att filmens gärningar, föremål och landskap har för betydelse?
Hur brasar man i filmen? Lyckas brasandet?
2. Undersökande grepp
I sina verk lyfter Marja Helander fram konflikter mellan traditionellt samiskt levnadssätt och det moderna samhället. I Brasande-filmen tar hon bland annat fram frågorna om industrins inverkan på naturen och samernas rättigheter till sitt eget land.
Diskutera hur mycket ni vet om samisk kultur och historia. Använd sedan olika källor och bekanta er med samernas och deras hembygdsområdes historia. Hur syns historian i dag? Hur har man behandlat samerna och deras hembygdsområde? Hur har man begränsat samernas rättigheter och gör det fortfarande?
Humor
Fastän Marja Helanders films teman är allvarliga är undertonen stramt humoristisk. Humor är en svår konstart. Fundera över i hurdana situationer humor kan såra en annan. Diskutera hur olika maktpositioner (vem vitsar om vem) ändrar meningen bakom humorn. Vem får skratta och åt vem? Hurdan makt ingår i humor? Hurdant ansvar har den som berättar vitsen?
Tilläggsinformation
Samiskhet i filmen Valkoinen peura (på finska) (https://suomenkuvalehti.fi/mielipide/elokuvaohjaaja-marja-helander-valkoisen-peuran-likainen-saamelaisnoita-on-rasistinen-nunnuka-stereotypia/?shared=1028554-dd1674fb-1)
Suohpanterror hämtar från internetmemen (på finska) (https://voima.fi/hairikot/artikkeli/suopunkiterrorin-kannukset/)
3. Naturen och det konstgjorda I fotografier
Undersök din egen omgivning. Var möter det som människan skapat med naturen? Ta foton eller en bildserie av dessa möten.
Presentera bildserierna för varandra i klassen. Hurdana berättelser berättar bildserierna?
Och människan själv? Är vi en del av naturen? Ta ett foto eller en bildserie där du funderar över ditt förhållande med naturen och den kreerade omgivningen.
4. Björnen och den samiska flaggan
Björndyrkan
Björnen är ett betydelsefullt djur såväl i den samiska som i den finska mytologin. Bekanta er med björnmyter genom att använda olika informationskällor. Vad handlar dessa myter om? Vad tycker du att Marja Helanders verk berättar om förhållandet mellan människa och björn (samt människa och natur)?
Tilläggsinformation (på finska)
https://www.aarrelehti.fi/jutut/artikkeli-1.281531
http://www.suurpedot.fi/petola/tarinat-ja-perinteet/pedoista-kerrottua/kahdensadan-nimen-kontio.html
Den samiska flaggan
Samerna har en egen flagga. Bekanta dig med den och ta reda på vad de olika färgerna representerar. Fundera också över färgernas betydelse i förhållandet till de färger som finns i Marja Helanders verk.
