Karakia – Återställningsceremonin

Sasha Huber: Karakia – Återställningsceremonin / Karakia – The Resetting Ceremony 2015, längd 5:20
Om verket
Konstnären Sasha Huber går med maorin och stenskulptören Jeff Mahuika (Kāti Māhaki, Poutini Kāi Tahu) till en glaciär på Nya Zeeland. Där ska han framföra en karakia-ceremoni i avsikt att upphäva namnet på glaciären som uppkallats efter den schweiziska naturvetaren Louis Agassiz samt det rasistiska ekot som är förknippat till namnet.
Louis Agassiz (1807-1873) var förutom forskare också en inflytelserik utvecklare och spridare av rasistiska rasläror. Flera ställen runtom i världen är uppkallade efter honom.
Karakia-videoverket är en del av Sasha Hubers Demounting Louis Agassiz -projekt där hon på olika ställen i världen tillsammans med lokala aktörer strävar till att frigöra ställen som bär Agassiz namn från sitt rasistiska arv samt synliggöra Agassiz teoriers effekt i dagens läge.
Om konstnären
Sasha Huber är en multidisciplinär konstnär som bor i Helsingfors. Hennes verk består av video, foto, publikationer, performance och interventioner och konsten undersöker minnets politik, historiens spår i vår tid samt i kulturer inrotade identiteter. Huber har schweizisk-haitisk bakgrund.
Uppgifter:
1. Diskussionsväckare
Hurdana tankar väckte verket?
Vad var speciellt intressant? Varför?
Fanns det något som var främmande?
Hurdana saker i verket var bekanta?
Karakia-videoverket är förutom ett konstverk också en politisk kommentar som aktivt strävar till att påverka den omgivande världen och dess attityder.
Diskutera tillsammans:
Kan man förändra världen med hjälp av konst?
Hur kan man förändra världen med hjälp av konst?
Spelar konstnärens egen bakgrund och identitet en roll vad gäller antirasistisk konst? Varför?
Vad tror ni: Varför är Sasha Huber själv med i verket och går vid sidan om Jeff Mahuika?
2. Framstående personer och platser
Fundera i grupper över ställen (geografiska ställen eller t.ex. namn på byggningar och gator) som är uppkallade efter någon bemärkt person. Ställena kan finnas i er hemstad eller på annat håll i världen. Efter vilka är de uppkallade?
Gör en lista av namnen och fundera på hurdana likheter och skillnader det finns mellan personerna som platserna fått sitt namn efter (t.ex. Alexandria, Amerika, Colombia, Victoriafallen, Sankt Petersburg, Leningrad, Vasa, Alexandersgatan, Sibeliushuset).
Välj ett av ställena ni listat och bekanta er med namnets historia.
När har stället fått sitt namn?
Varför har man just den tiden velat ge stället ifrågavarande persons namn?
Har ställets namn ändrat?
Vad tror ni: varför har man bytt namn om man så gjort?
Ni kan också fundera på vilket ställe ni skulle vilja namnge på nytt. Vad skulle vara ett bättre, mera karakteristiskt och passande namn än det nuvarande? Det nya namnet behöver inte ges efter en bemärkt person. Ni kan i grupp fundera på olika namnalternativ och föreställa er att stället har ett nytt namn. Kom ihåg att motivera era förslag.
3. Ställets historia
Karakia-verket berättar historien om ett visst ställe. Skriv om ett ställe som är viktigt för dig.
Välj ett ställe som är viktigt för dig, beskriv det och dess betydelse för dig. Du kan till exempel fundera över följande frågor:
Varför är stället viktigt för dig?
Var finns det?
Hur ser där ut, hur låter och doftar det?
Hur känns det att vara där?
Har stället ett namn?
Tillhör stället dig? Vem tillhör det?
Hurdan är ställets historia?
På vilket sätt syns historien i dag, eller är historiens spår gömda?
Stället kan finnas nära eller långt borta, i stadsmiljö, inomhus, hemma eller fast i skogen. Det kan finnas bara som ett minne eller vara ett redan försvunnet historiskt ställe.
Läs de färdiga historierna för varandra och fundera över hurdana saker som gör ett ställe betydelsefullt.
Tilläggsuppgift
Jämför Marja Helanders och Sasha Hubers verk som finns i läromedlet Vems kultur?
Vad berättar verken om ursprungsbefolkningars ställning i världen?
Vad tror ni: varför framhävs förhållandet till naturen i båda verken?
Lista andra verk som behandlar ursprungsbefolkningar och deras rättigheter (filmer, böcker, bildkonst). Hurdana saker berättar verken om? Vems synpunkt representerar verken?
