Mediataide kasvattaa! – Mitä tarkoittaa?

Oppimateriaali on tuotettu AV-arkin Mediataide kasvattaa! -hankkeessa vuonna 2017. Materiaali on saatavilla myös ruotsinkielisenä: Mediakonst fostrar! – Vad betyder det?
Kohderyhmä: erityisesti yläkoulu, sovellettavissa myös muille ikäryhmille
Digitaalinen murros ja ohjelmoidut ympäristöt ovat mullistaneet tapamme elää. Elämä digitalisoituneessa maailmassa vaatii laaja-alaista monilukutaitoa: sekä ymmärrystä että taitoja ilmaista itseään ja vaikuttaa ympäristöönsä. Monilukutaito tarkoittaa ympäröivän maailman laajaa ymmärtämistä ja itseilmaisua sen eri konteksteissa. Mediataide kasvattaa! -sarjan kuudes osa Mitä tarkoittaa? antaa avaimia monilukutaidon pohtimiseen ja kehittämiseen digitaalisessa kulttuurissa.
Opetuspaketti sisältää teosten ja tehtävien lisäksi kolme monilukutaitoa käsittelevää artikkelia. Sara Sintonen ja Kristiina Kumpulainen avaavat monilukutaidon käsitettä artikkelissaan Monilukutaito moninaisuutena, toimintana ja osallisuutena. Artikkelissaan Median taideperustainen monilukutaito kuvataidekasvatuksen lehtori Marjo Räsänen käsittelee monilukutaitoa kehittämänsä visuaalisen kulttuurin monilukumallin tulokulmasta. Artikkelisarjan päätteeksi porvoolainen kuvataideopettaja Helena Björk kirjoittaa kokemuksistaan nuorten kanssa kuvataideluokassa.
Opetuspakettiin kuuluvat tehtävät pohjautuvat Suomessa työskentelevien eturivin mediataiteilijoiden teoksiin.
Tähän oppimateriaaliin sisältyvät teokset
Heta Kuchka: Hurmaavat (2000, 12:00)
Azar Saiyar: Primus Tempus (2014, 5:17)
Teemu Keisteri: Finnish Guy Dancing (2013, 3:56)
Oppimateriaalin tekijätiedot:
Oppimateriaali on tuotettu AV-arkin Mediataide kasvattaa! -hankkeessa.
Taiteilijat: Teemu Keisteri, Heta Kuchka, Azar Saiyar
Artikkelit: Helena Björk, Marjo Räsänen, sekä Sara Sintonen ja Kristiina Kumpulainen
Toimitus & tehtävät: Roi Ruuskanen, Maija Mikkola
Ohjausryhmä (tehtävät): Helena Björk, Heta Kuchka, Kimmo Modig
Oikoluku: Tytti Rantanen
Käännökset: Mirva Öhman
Tuotanto: Hanna Maria Anttila
Rahoitus: Opetus- ja kulttuuriministeriö


