keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU
Azar Saiyar: Primus Tempus (2014)

Azar Saiyar: Primus Tempus 2014, längd 5:17

Om verket

De omordnade klippen från tv-reklamer föder en illusion som skiljer från det ursprungliga reklammaterialet. Bilderna är fängslande och dragningskraften är fortfarande närvarande, men de saknar direkt förbindelse med produkten. Bildernas tolkningsmöjligheter blir skummare, bredare och mera förbryllande.

Om konstnären

Azar Saiyar bor och arbetar i Helsingfors. Hon är filmskapare och mediekonstnär. Återkommande teman i Saiyars arbeten är frågan om identiteten och dess gränser samt människans möjligheter att påverka sitt eget liv och sin livsmiljö.

Verkets teman

Med reklam försöker man sälja produkter och tjänster. Reklamen har ofta en noga utvald målgrupp. De nya digitala plattformarna ger marknadsförarna möjligheten att göra noggrannare riktad reklam än någonsin.

Via datorers, pekplattors och smartmobilers applikationer delar vi konstant användarinformation till utomstående aktörer. Informationen om vilken länk du klickar på, vad du köper, vad du tittar och hör på, vem du följer, vems inlägg du gillar och var du rör dig hjälper marknadsförarna att rikta sina reklamer just till dig. Webbläsarna tycks helt magiskt bjuda på riktade sökresultat, och i sociala mediers flöden dyker det upp inlägg som har att göra med särskilda produkter.

De nya digitala kanalerna har också möjliggjort en ny slags marknadsföring speciellt i de sociala medierna och videobloggarna som baserar sig på image- och peer-to-peer -marknadsföring.

Uppgifter: 

1. Vad säljer?

Azar Saiyar har monterat ihop sitt verk av klipp ur tevereklamer. Bilderna skrider och återkommer i videons bildflöde.

Hurdana bilder innehöll Saiyars verk? Hurdan stämning var det i bilderna?

Vilka återkommande element hittar du i verket?

Hur ser bilderna ut då de inte är en del av reklam?

Hur påverkade bilderna varandra? Bildar bilderna en berättelse eller ny betydelse?

Hur känner du igen en reklam?

Hurdana bilder säljer och varför?

En hurdan bild säljer inte?

Vad är imagereklam (mielikuvamainonta)?

Hurdan imagereklam har du sett?

Hurdan livsstil, lifestyle, skildrar man i dessa reklamer?

2. Fiktion-föremål

Ta reda på hur imagereklam fungerar. Hurdana associationer och drömmar förknippar man med produkterna och varför? På vilka alla ställen kan man se reklamer? Undersök också reklamer och reklamens medel i sociala medier.

Hitta på en egen fiktiv produkt som ni vill göra reklam för. Ni kan också komma på ett nytt användningsändamål för en redan existerande produkt. Produkten som ni gör reklam för behöver inte vara riktig, utan den kan vara en produkt av er egen fantasi!

Vad vill man säga med reklamen? Hurdan är produktens historia?

Varifrån kommer den?

Hur är produkten tillverkad?

Vad kan man göra med den?

Hurdana människor köper produkten? Hurdan lifestyle representerar produktens användare?

Spela in en kort reklamfilm om produkten! Titta på allas reklamer och fundera på vem reklamen är riktad till.

Hurdana historier och hurdan lifestyle innehöll reklamerna?

ps. Fundera på produktens livscykel. När är det slut på dess användning? Skulle man ändå kunna använda den? Vad händer med er produkt då den blir helt oanvändbar? Kan man ännu använda ett oanvändbart föremål på något sätt?

3. Världens härligaste video

Gör ett videokollage med rubriken Världens härligaste video!

Ni kan använda er av bildmaterialet i era videor från förra uppgiften eller söka videoklipp på internet som fritt får användas (till exempel Internet Archives Stock Footage). Bekanta er först med Creative Commons -licenserna för att kunna identifiera vilka videor man fritt får använda, eller om till exempel auktoren bör nämnas. (https://creativecommons.fi/)

Fundera också över vad det innebär att använda material som någon annan har filmat. När får man använda det och till vad?

Sätt ihop videor av materialet i stil med Azar Saiyar genom att kombinera olika videoklipp. Titta på videorna tillsammans och fundera över hur bilderna inverkar på varandra. Skapa också ett ljudspår till videon. Ni kan använda musik och ljudeffekter som är licenserade av Creative Commons.

Hurdan är din härliga video? Hurdan känsla har den? Hur förmedlar bilderna och ljuden denna känsla?

4. Bildserie-kull

I meddelande-kull kan man göra bildserier i grupper som består av 3–5 personer. Den första väljer ett ämne och tar en bild på det. Bilden skickas till den följande i gruppen, som i sin tur tar en ny bild som skulle kunna skapa ett saksammanhang eller en tanke tillsammans med den förra bilden. Till exempel en bild på ett barn och ett presentpaket föder tanken av födelsedag och känsla av glädje.

Bilden skickas alltid vidare till den nästa i gruppen, efter vilket man tittar på alla bilder i den ordning de tagits och funderar på hurdana saksammanhang man hittar i bildserierna.

Bildade alla bilder någonslags helhet/känsla/berättelse?

Hur förändras helheten om man byter bildernas ordning? Eller förändrar den?

Ni kan göra övningen flera gånger och pröva samma också med korta videoklipp.