Elokuvan katsomisen jälkeen

1. Keskustelua elokuvasta
Keskustelkaa elokuvasta seuraavien kysymysten pohjalta. Oppilaat voivat myös haastatella toisiaan kysymysten avulla.
- Mistä elokuva kertoi?
- Kuka oli elokuvan päähenkilö?
- Mistä pidit elokuvassa? Miksi?
- Oliko elokuvassa jotain, mistä et pitänyt?
- Oliko elokuvalla jokin sanoma tai opetus?
- Mikä oli elokuvan genre eli lajityyppi?
- Kenelle suosittelisit elokuvaa?
- Jos voisit sanoa jotain yhdelle elokuvan hahmoista, mitä sanoisit ja kenelle?
- Jos teitte tehtäviä ennen elokuvaa, voitte myös keskustella siitä, osuivatko jotkin arvaukset oikeaan.
2. Sisarukset
Järjestäytykää luokassa riviin sen mukaan, kuinka monta sisarusta oppilailla on. Janan alkuun menevät ne, joilla ei ole sisaruksia, ja siitä eteenpäin kuinka monta sisarusta kullakin on.
Rakentakaa janan pohjalta pienryhmät, jotka keskustelevat seuraavista kysymyksistä:
- Minkälaista on olla sisarusten kanssa tai minkälaista on, jos ei sisaruksia ole?
- Voiko sisarusten kanssa olla ystävä? Onko se erilaista kuin ystävyys vaikkapa koulukaverin kanssa?
- Millaisia sisaruksia elokuvan Tuomas, Miki ja Ceci olivat toisilleen? Tuntuivatko jotkin tilanteet tutuilta?
Lopuksi jokainen pienryhmä kertoo tiivistelmän siitä, mitä ryhmässä puhuttiin.
3. Fleakin maailma
Millainen Fleakin maailma oli? Millaisia värejä siellä oli? Näyttivätkö asiat esimerkiksi kovilta, pörröisiltä, pehmeiltä tai sileiltä? Mitä arvelet, millaisia makuja ja hajuja Fleakin maailmassa oli? Miten otukset mahtoivat viettää aikaa?
Kirjoitustehtävä: Päivä toisessa maailmassa
Keksi oma vaihtoehtoinen maailma ja kirjoita siitä! Millaisia värejä ja muotoja siellä on? Ovatko asiat pieniä tai suuria? Keitä siellä asuu? Mitä siellä syödään? Mitä siellä voi tai pitää tehdä? Kuluuko aika nopeasti tai hitaasti?
