Suomen kieli: kirjoitus- ja draamatehtäviä

1. Päiväkirjamerkintä tai kirje Michaelin perheelle
Elokuvassa Michael kirjoitti lokikirjaa sekä veneessä että saarella ollessaan. Kirjoittakaa päiväkirjamerkintä tai kirje Michaelin näkökulmasta.
Valitkaa yksi merkittävä hetki elokuvasta (esim. saarelle ajautuminen, ensimmäinen kohtaaminen Kensuken kanssa, lähtö saarelta). Teksti saa olla kuvailultaan ja tunnelmaltaan elävää. Voit kertoa aistikokemuksista, tunteista ja erilaisista muista yksityiskohdista.
Apukysymyksiä kirjoittamiseen:
- Mitä tapahtui juuri tässä kohtauksessa? Etene vaihe vaiheelta.
- Miltä tapahtumapaikalla näytti? Entä tuoksui?
- Miksi Michael haluaa kertoa siitä? Mikä teki tilanteesta erityisen tärkeän?
- Millaisia tunteita ja ajatuksia hetki herätti? Entä pelkoja, toiveita tai yllätyksiä?
- Mitä Michael mahdollisesti oppi itsestään tai muista tässä hetkessä?
2. Kirjoitustehtävä: Kuka olikaan Kensuke?
Keskustellaan siitä, mitä Kensukesta saatiin tietää elokuvan aikana.
Apukysymyksiä:
- Kuka oli Kensuke? Mistä hän on kotoisin?
- Miten Kensuke päätyi saarelle?
- Missä hänen perheensä on ja/tai mitä heille kävi?
Seuraavaksi keksitään ja kirjoitetaan yhdessä parin kanssa tarina siitä, millainen Kensuke oli ennen saarelle päätymistä. Vaihtoehtoisesti tämän voi toteuttaa esimerkiksi sarjakuvana taipiirroskuvina, joissa on kuvia Kensukesta ennen, Kensukesta sodassa ja Kensukesta saarella.
Apukysymyksiä:
- Millainen persoona hän oli (vs. millainen hän oli saarella tai millaisena hän lopulta näyttäytyi elokuvan lopussa)?
- Mikä Kensuke oli ammatiltaan?
- Miten hän päätyi sotaan?
- Millaisia haaveita hänellä oli ennen sotaa?
- Millaisesta ruuasta hän piti? Oliko hänellä lemmikkejä? Millainen koti hänellä oli?
- Keksi lisää asioita Kensukesta!
3. Tehdään uutinen tai lehtijuttu
Kirjoittakaa uutinen tai haastattelu pienryhmissä tilanteesta, jossa Michael on löydetty saarelta ja on palannut kotiin (Otsikkona esim. “Poika löytyi saarelta!”).
- Millainen olisi lehtijuttu tästä ihmeellisestä tarinasta?
- Keitä haastateltaisiin todennäköisesti?
- Kuvittele, mitä vanhemmat ja sisko kertoisivat toimittajalle.
- Kertoisiko Michael saaresta asioista vai pitäisikö hän salaisuuden (kuten Kensuke ehkä toivoisi)?
Piirtäkää juttuun mukaan kuva, aivan kuin se olisi oikeassa sanomalehdessä. Voitte halutessanne myös pukeutua elokuvan hahmoiksi ja eläytyä heidän rooleihinsa – ottakaa kuva uutista varten ja liittäkää se
osaksi juttua.
Vinkki! Uutinen voidaan tehdä myös “kympin uutisiin” tai Tiktok-uutisen tyyppiseksi, jossa itse uutinen kerrotaan videolla ja lopussa on esimerkiksi lyhyt haastattelu.
4. Kirjoitetaan elokuvakritiikki tai mielipidekirjoitus
Kirjoita oma mielipiteesi elokuvasta. Mikä oli paras kohtaus? Mikä jäi mietityttämään? Kenelle suosittelisit tätä elokuvaa? Arvio elokuva symbolein (esim. 1-5 tähteä) tai anna sille kouluarvosana (numeroarviointi). Muista myös perustella arviosi!
5. Draamatehtävä: Patsastehtävä
Oppilaat muodostavat ryhmiä (3–5 hlöä). Jokainen ryhmä valitsee (tai vaihtoehtoisesti opettaja antaa) kohtauksen elokuvasta ja esittää sen pysähtyneenä kuvana / hetkenä ilman liikettä tai puhetta.
Esimerkkikohtauksia:
- Myrsky merellä
- Michael ja Stella heräävät saarelta
- Michael ja Kensuke kohtaavat ensimmäistä kertaa
- Michael ja Kensuke orankien luona antamassa hedelmiä
- Michael ja Stella hyvästelevät Kensuken
Muut oppilaat yrittävät arvata, mitä kohtaus esittää. Jos oppilaat eivät meinaa keksiä kohtausta, joku esittäjistä voi “herätä eloon” lyhyeksi hetkeksi ja sanoa esimerkiksi repliikin.
6. Kirjoitustehtävä: Elämä ilman puhelimia ja muita hienouksia
Michaelin, Stellan ja Kensuken elämä saarella oli hyvin yksinkertaista, eikä heillä ollut nykymaailman välineitä, kuten puhelimia tai muitakaan laitteita. Kensuke rakensi itse kaiken. Elokuvassa Michael ihmettelikin, kuinka Kensukella on saarella juoksevaa vettä / suihku. Lasten kannalta ehkä helpointa on miettiä elämää ilman puhelinta tai pelilaitteita. Isompien kanssa voi pohtia elämää kokonaan ilman sähköä.
Otsikkona voisi olla esimerkiksi: “Jos minulla ei olisi puhelinta…” Oppilas pohtii, millaista hänen oma elämänsä olisi ilman puhelinta, nettiä, sähköä tai muita nykyajan mukavuuksia. Miten päivät kuluisivat?Mistä hän nauttisi? Mikä olisi vaikeaa?
Apukysymyksiä:
- Miten heräisin aamulla?
- Miten pitäisin yhteyttä ystäviin?
- Mitä tekisin vapaa-ajalla?
- Mitä kaipaisin eniten?
- Mitä voisin tehdä sen sijaan?
- Miten elämä olisi ehkä parempaa ilman laitteita?
Kirjoitustehtävän jälkeen asiasta olisi hyvä keskustella ja pohtia esimerkiksi sitä, että mitä hyvää nykymaailman laitteet (erityisesti älypuhelimet ja laitteet) tuovat ja mitä huonoa.
7. Kirjoitus- ja piirtämistehtävä: Minun oma selviytymispakkaukseni
Oppilas valitsee 5 asiaa, jotka ottaisi mukaan autiolle saarelle, mutta mikään ei saa olla sähköinen tai ladattava.
Piirretään ja kirjoitetaan omasta selviytymispakkauksesta. Kirjoita hyvät perustelut valitsemillesi asioille. Esitellään muille oma selviytymispakkaus.
Kun muut oppilaat ovat esitelleet omansa, pohditaan vielä yhdessä, vaihtaisivatko he jonkin esineen johonkin toiseen, eli oliko jollain oppilaalla joku sellainen esine, joka olisi hyödyllisempi tai parempi esine kuin itse valittu.
8. Ei yhteistä kieltä
Michaelilla, Stellalla ja Kensukella ollut yhteistä kieltä, vaan he kommunikoivat muulla tavoin. Pohditaan ensin yhdessä, kuinka se onnistui. Huomataan, että kommunikoimiseen ei tarvita yhteistä kieltä, vaan tahtoa ja halua ja vähän kekseliäisyyttä.
Tehdään pariharjoitus, jossa toiselle annetaan paperilla tehtävä tai tilanne tai muu viesti, joka pitää yrittää kertoa parille vain elein ja ilmein. Ääniä saa käyttää, mutta ei puhetta. Pari yrittää arvata, mitä toinen tarkoittaa.
Lopuksi keskustellaan, mikä toimi parhaiten viestin perille viemisessä. Alla
esimerkkejä, joita voi käyttää:
- Pyydä toiselta vettä
- Kerro että olet nälkäinen
- Varoita vaarasta
- Pyydä toista seuraamaan sinua
- Pyydä toista auttamaan vamman hoitamisessa
- Pyydä, että toinen pysähtyy
- Elehdi, että olet iloinen nähdessäsi hänet
- Näytä, että sinulla on kylmä
- Kerro, että joku on tulossa
- Näytä, että olet eksynyt
Keskustellaan lopuksi, miltä tuntui, kun ei voinut puhua ja mikä auttoi kommunikoinnissa.
