keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU
Johanna Lecklin: Huominen (2007)

Johanna Lecklin: Huominen (2007), kesto 4:40

Taiteilijan kuvaus teoksesta

Pieni tyttö ei ymmärrä, mikä huominen on ja yrittää selvittää asiaa ensin kyselemällä isältään ja myöhemmin valvomalla yli puolen yön huomisen tuloa odotellen. Aamulla hän toteaa pettyneenä, ettei huomista voi ikinä nähdä. Tarina perustuu Galleria Huudossa Story Caféssa Helsingissä nauhoitettuun ranskalaisen Jeannen kertomaan lapsuudenmuistoon. Moni voi muistaa jonkun vastaavan tapahtuman omasta lapsuudestaan. Huominen-elokuvassa pieni tyttö ei vielä ymmärrä, mitä huominen merkitsee. Huomisen odottelussa myöhään yöllä on jotain taianomaista.

Taiteilija kertoo itsestään

Olen kuvataiteilija ja teen videoita, lyhytelokuvia ja valokuvia. Minua kiinnostaa tarinankerronta, ja siksi kerron usein erilaisia tarinoita teoksissani. Olen tehnyt esimerkiksi lyhyen mustavalkoisen tanssi- ja musiikkielokuvan, joka koostuu sekä tarinan lukemisesta että nukkeanimaatiosta (oikeastaan pehmoleluanimaatiosta!). Tämän lisäksi olen tehnyt kaitafilmille ja 16mm filmille kuvattuja lyhytfilmejä ja liikkuvan kuvan installaatioita, videoteoksia ja värivalokuvia. Osa teoksistani perustuu nauhoittamiini kertomuksiin, aiheet ovat silloin tulleet tarinankertojilta. Tai oikeastaan olen huomannut, että tietynlaisia tarinoita on alkanut kertyä useampia, ja olen kerännyt niistä kokonaisuuden, josta olen tehnyt teoksia. Esimerkiksi tyttöjen pahantekoa käsitteleviä tarinoita oli monenlaisia, ja siksi valitsin sen yhdeksi teemaksi. Teoksissani saattaa myös olla jokin kannanotto ajankohtaiseksi kokemaani asiaan. Leikkiminen, kokeilu ja hassuttelu voivat olla tapoja lähestyä vaikeitakin aiheita.

Teokseen liittyvät tehtävät:

1. Keskustelun tueksi

  • Mikä Huominen-teoksen päähenkilönä olevaa tyttöä huolestuttaa?
  • Oletko sinä ollut huolestunut?
  • Mikä asia on huolestuttanut sinua?
  • Miltä tuntuu, kun on huolestunut?
  • Mitä voi tehdä, jos joku asia huolestuttaa?

2. Turvapaikka

Rakentakaa turvallinen paikka tai maja. Kerätkää ja tuokaa sinne asioita, jotka tuntuvat turvallisilta ja luovat turvallisuuden tuntua. Luokaa säännöt turvalliselle paikalle: mitä turvallisessa paikassa saa tehdä ja mitä ei saa tehdä, jotta paikka pysyy turvallisena.

Kuvatkaa video, jossa esittelette majan ja sen säännöt!

3. Lisätehtävä

Tehkää video huolesta ja sen ratkaisusta. Keskustelkaa ryhmän kanssa asioista, jotka huolettavat teitä. Valitkaa yksi huoli ja tehkää pieni näytelmä siitä, miten huoli voidaan ratkaista. Käyttäkää turvapaikka-majaa näytelmän lavasteena. Kuvatkaa näytelmä videolle ja katsokaa teos! Kiinnittäkää huomiota tunteiden ilmaisemiseen ja siihen, miten tunteet näkyvät videolla.