Johanna Lecklin: Morgondagen (Huominen)

2007, längd 4:40
Konstnären beskriver sitt verk: Den lilla flickan förstår inte vad morgondagen är. Först försöker hon ta reda på det genom att fråga sin pappa, och senare genom att vaka till över midnatt i väntan på morgondagen. Nästa morgon konstaterar hon besviket, att morgondagen aldrig går att se. Historien grundar sig på fransyskan Jeannes barndomsminne som bandats på Story Café i Galleria Huuto i Helsingfors. Många minns kanske någon motsvarande händelse från sin egen barndom. I filmen Morgondagen förstår den lilla flickan inte ännu vad morgondagen betyder. Det finns någonting magiskt i att sent på natten vänta på morgondagen.
Konstnären berättar om sig själv:
Jag är bildkonstnär och gör videor, kortfilmer och fotografier. Jag är intresserad av historieberättande och därför berättar jag ofta olika historier i mina verk. Jag har till exempel gjort en kort, svartvit dans- och musikfilm, som består både av att läsa berättelse och dockanimation (egentligen mjuk leksak-animation!) Jag har dessutom gjort kortfilmer på smalfilm och 16mm film, installationer med rörlig bild samt videoverk och färgfotografier. En del av mina verk baserar sig på berättelser som jag spelat in, då har temat kommit från den som berättat historien. Eller egentligen har jag märkt att det börjat samla sig flera liknande historier av vilka jag sedan gjort en helhet som jag baserat verken på. Det fanns flera olika historier till exempel gällande flickors illgärningar, och därför valde jag det som ett tema. Mina verk kan också innehålla ställningstaganden till något ämne som jag upplever aktuellt. Genom lek, försök och tokeri kan man närma sig även svåra ämnen.
Uppgifter:
- Diskussionsväckare
Vad är flickan i verket Morgondagen bekymrad över?
Har du varit bekymrad?
Vilken sak har bekymrat dig?
Hur känns det då man är bekymrad?
Vad kan man göra om någon sak bekymrar?
- Trygg plats
Bygg ett tryggt ställe eller en koja. Dit kan ni samla ihop saker som känns trygga och skapar trygghetskänsla. Skapa regler för det trygga stället: vad får man och får man inte göra, så att stället förblir tryggt.
Spela in en video i vilken ni presenterar kojan och dess regler!
- Tilläggsuppgift
Gör en video om bekymmer och dess lösning. Diskutera i gruppen om saker som bekymrar er. Välj ett bekymmer och gör ett litet skådespel om hur bekymret kan lösas. Använd kojan eller den trygga platsen som kuliss i pjäsen. Spela in pjäsen på video och titta på verket!
Fäst märke vid känslouttryck och hur känslorna syns i videon.
