keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU
Milja Viita: Monster Attack (2010)

2010, längd 2:10

Konstnären beskriver sitt verk: De kenyanska barnen leker fridfullt i skuggan av bambun då den harmoniska stämningen plötsligt bryts. Jag hoppas att Monsteranfall får tittaren att springa, hoppa och leka kull. Om man leker kull, ska man skrika hårt!

Konstnären berättar om sig själv:

Jag är bildkonstnär och bor nära skogen. Jag har en häst, en ponny, två hundar, fyra barn och väldigt många kameror. Jag gör filmer och videor och målar på film. Mig inspirerar naturen och naturfenomen, som till exempel snöfall eller snöflingor. Eller blåsten och ljusfenomen. Jag är också intresserad av allehanda lustiga, alldagliga saker och små nyheter.

Nu har jag tänkt på en nyhet som jag läste i en dagstidning. I den funderade man på hur en daggmask hade hamnat i vattenledningen och sedan fastnat i kranen. En fotograf hade undrat vad det var som putade vid mynningen. Då fotografen rörde vid klumpen, föll daggmasken på ett av fotografierna. I konst får man uttrycka precis alla känslor som människan kommer på att känna. Ibland måste konst också vara fult. Jag skulle föreslå att ni någon gång med flit gör ett så skrämmande, obehagligt eller fult konstverk som möjligt. Pröva på hur hemsk konst ni egentligen kan göra!

Uppgifter: 

  1. Diskussionsväckare

Titta på Milja Viitas verk Monsteranfall. Namnet är engelska och betyder att ett monster anfaller.

Var befinner sig verkets monster?

Hurdant är monstret?

Är det ett snällt eller styggt monster?

Hur förändras verkets stämning då monstret börjar jaga barnen?

Tycker ni att situationen är alltför skrämmande?

Eller var det bara frågan om en spännande lek?

Vad kan man göra ifall leken blir alltför spännande?

  1. Videoblick

I Milja Viitas verk, Monsteranfall, känns det som om vi tittar på händelserna genom en annan människas eller ett monsters ögon.

Hitta på och spela in olika situationer (t.ex. mobbning eller att få en gåva) så att den andra parten är bakom kameran. Titta på videorna och sätt er in i den personens roll som var bakom kameran och fundera hur den kände sig i de olika situationerna.

  1. Tilläggsuppgift

Gör en egen Monsteranfall! Spela in en kullek ur fasttagarens synvinkel så att den håller kameran. Akta så att inte inspelningsapparaten faller under jakten!