keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU
Pink Twins: Parametronomicon (2015)

2015, längd 9:12

Konstnärerna beskriver sitt verk: Parametronomicon presenterar modellen av standardiserat virtuellt liv. Den biomekaniska organismen rör sig, växer och mångfaldigas krampaktigt. Livsformen utvecklas oundvikligt från enkla cellformationer till en medvetandets gränser överskridande visuell excess som andas världsundergång. Vi önskar att tittaren genast vill se verket en gång till. Det innehåller massor av detaljer, och vi önskar att tittaren börjar fundera över vad det egentligen är frågan om.

Konstnärerna berättar om sig själva:

Vi är Vesa och Jusu. Vi är bröder och arbetar i en källare. Vi gör animerade videor och spelar musik med oljud. Vi använder datorer och elektroniska instrument. Vi försöker alltid bluffa tittaren genom att visa mycket mera än man hinner uppfatta. Att göra konst är väldigt glädjerikt. Ett färdigt verk kan uttrycka konstnärens känslor, men också väcka många olika förnimmelser hos tittaren.

Uppgifter: 

  1. Diskussionsväckare

Pink Twins Parametronomicon är ett abstrakt, eller icke-föreställande, verk. Icke-föreställande betyder att verket föreställer någon sak eller händelse som inte finns på riktigt eller som inte kan identifieras. Icke-föreställande konst föreställer ändå ofta något som man inte kan röra vid, som en känsla eller stämning. Fastän konstnären har en tanke om vad verket föreställer, kan tittaren själv bestämma vad den ser och hurdana känslor det väcker.

Hurdan var stämningen i Pink Twins animation Parametronomicon?

Hur kände du dig eller hurdana tankar väcktes då du tittade på verket?

Tycker du att stämningen ändrades i något skede?

  1. Känslovideo 

Välj en känsla och måla en bild av den på ett stort papper. Placera det stora pappret på golvet så att alla får utrymme att arbeta. Välj vilken känsla ni behandlar och teckna fritt på pappret de bilder som känslan väcker. Målningen eller teckningen behöver inte föreställa någonting. Samtidigt kan ni lyssna på musik som passar till stämningen.

Spela in de olika färdiga delarna på video så att den till stämningen passande musiken hörs i bakgrunden. Titta på videorna och fundera på ifall det finns likheter i målningarna eller teckningarna. Föreställer bilderna något? Hurdan stämning är det i bilderna? Varför tror du att den ifrågavarande känslan framkallade just sådana bilder? Pröva olik musik i samband med videon. Ändrar stämningen?

  1. Ljud och känsla

Blunda och lyssna på musik i olika stilar. Vad ser ni i tankarna? Berätta i tur och ordning hurdana tankar, bilder och stämningar olika ljud eller musiken skapar. Lyssna på musik till guidens videoverk. Finns det någon musik som passar till videorna? Framhäver musiken stämningen?