Rajoja rikkova taide

“Jotain mihin ihmiskunta ei vielä ole valmis”
Elokuvassa Iiris haluaa omien sanojensa mukaan tehdä Paulin kanssa musiikkia, johon ”ihmiskunta ei vielä ole valmis”. Pauli vastaa kertomalla Iirikselle Igor Stravinskyn Kevätuhri-nimisen sävellyksen aikalaisvastaanotosta kuulemansa jutun.
Tarinan mukaan Kevätuhrin musiikki oli sen ensiesityksessä vuonna 1913 yleisölle niin vierasta, uutta ja outoa, että katsomossa syntyi lähestulkoon mellakka: ihmiset huusivat, riehuivat ja heittelivät tuoleja. Lopulta esitys jouduttiin keskeyttämään. Kevätuhrin aikalaisvastaanotosta voitte lukea esimerkiksi tästä Ebscon artikkelista (englanninkielinen).
Tehtävä: Kuunnelkaa Igor Stravinskyn Kevätuhrista ensimmäiset 10 minuuttia ja keskustelkaa sitten pienryhmissä seuraavista kysymyksistä.
- Mitä mieltä olette Kevätuhrin musiikista? Millaisia tunteita se teissä herättää?
- Mistä arvelette aikalaisyleisön tyrmistyksen johtuneen?
- Millainen musiikki tai muu esitys nykypäivänä voisi saada yleisön protestoimaan tai reagoimaan muutoin voimakkaasti?
- Millainen musiikkiesitys voisi nykypäivänä saada ihmiset ajattelemaan, että ”tämä ei ole enää musiikkia”?
Pohdinnan tueksi voitte tutustua esimerkiksi John Cagen teokseen 4’33, konkreettiseen musiikkiin ja tämän päivän kotimaiseen kokeelliseen musiikkiin.
Musiikkia avaruuteen
Elokuvassa Iiris ilmoittaa, että heidän levystään tulee niin hyvä, että se lähetetään vielä jonakin päivänä avaruuteen. Avaruuteen on todellisuudessa lähetettykin musiikkia ja muuta ihmiskunnasta kertovaa materiaalia. Nasa laukaisi vuonna 1977 avaruuteen Voyager 1 -luotaimen, joka kuljettaa mukanaan niin kutsuttua kultaista levyä (Golden record).
Tehtävä:
1. Tutustukaa kultaisen levyn sisältöön osoitteessa Goldenrecord.org. Lukekaa lisäksi Ylen juttu aiheesta: “Musiikkia avaruusolioille -Voyager kuljettaa ehkä ihmiskunnan viimeistä tervehdystä” (Yle 20.10.2012). Etsikää tarpeen mukaan myös muita lähteitä.
Vastatkaa sitten seuraaviin kysymyksiin:
- Mitä kultainen levy pitää sisällään?
- Kuka päätti levyn sisällöstä?
- Millaista tekniikkaa levyn soittamiseen tarvittaisiin?
- Kuinka kauan Voyager 1 on nyt matkustanut? Saatteko selville sen nykyisen olinpaikan?
- Löytyykö levyn sisältämästä musiikkivalikoimasta teille tuttuja kappaleita?
2. Mitä musiikkia itse valitsisitte avaruuteen lähetettäviksi? Tehkää 6-10 musiikkikappaleen listat.
Maan äänet
Kuunnelkaa vielä erikseen kultaisen levyn osuus ”The Sounds of Earth” (8:30). Osuus on ääniraita numero 4. Koittakaa tunnistaa mahdollisimman tarkkaan äänet, joita kuulette. Piirtäkää kuunnellessanne äänien lähteitä paperille. Kuvien on tarkoitus olla nopeita luonnoksia, joiden avulla saadaan luotua kokonaiskuva äänitteen sisällöstä.
Tutkikaa pienryhmissä piirroksianne ja keskustelkaa seuraavista aiheista:
- Millaisen kuvan äänikokoelma antaa elämästä planeetallamme?
- Mitä olennaisia ääniä kokoelmasta mielestänne jää puuttumaan?
- Sisältyykö kokoelmaan ääniä, joita itse kuulette arjessanne?
Oman ääniteoksen tekeminen
Tehkää ääniteokset, jotka kuvaavat tavallista arkipäiväänne. Millaisia ääniä päivään sisältyy?
A) Äänittäkää valittuna päivänä arkisista tilanteista 2-3 ääntä per vuorokaudenaika (aamu, aamupäivä, keskipäivä, iltapäivä, alkuilta ja ilta). Voitte äänittää mitä vain ääniä puhetta lukuun ottamatta – ja luonnollisesti toisten yksityisyyttä kunnioittaen!
Miksatkaa äänistä äänenkäsittelyohjelmalla (esim. Audacity) päivästänne kertova kokonaisuus ja kuunnelkaa teokset yhdessä.
B) Vaihtoehtoisesti voitte koota ääniteokset myös käyttämällä valmiita ääniä. Ilmaisia ja epäkaupallisiin tarkoituksiin vapaasti käytettävissä olevia äänipankkeja löytyy muun muassa Yle arkiston ja Papunetin sivuilta. Tavallisen arkipäivän sijaan äänitaideteoksen voi tällöin tehdä myös esimerkiksi seuraavista aiheista:
- Eksyminen
- Haavepaikka
- Marraskuussa
- Pakomatka
- Kesäaamu
- 1.1.2050
Kuunnelkaa teokset aihetta paljastamatta, ja koittakaa arvata kunkin teoksen teema äänten perusteella.
