keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU
Jossain on valo joka ei sammu. Kuva: Tero Ahonen ©Elokuvatuotantoyhtio Made 2025

Jossain on valo joka ei sammu -elokuvassa musiikin tekeminen ja taide ovat keskeisessä roolissa. Katsoja pääsee seuraamaan kokeellisen Alaviiva-bändin (tai tarkemmin ottaen puolisotilaallisen äänitaidekollektiivin) musiikin tekemisen prosessia, ja elokuvan loppupuolella päästään kurkistamaan myös ammattimuusikoiden maailmaan Paulin vieraillessa Helsingin Musiikkitalolla entisiä kollegoitaan tervehtimässä. 

Keskustelkaa elokuvan pohjalta: 

  1. Millaiset roolit Iiriksellä, Paulilla ja Sinillä on Alaviiva-bändissä?
  2. Millaisia vaikeuksia Alaviiva-bändillä on elokuvassa? Mistä vaikeudet vaikuttavat johtuvan? 
  3. Entä mitkä ovat mielestänne bändin vahvuudet? 
  4. Miten Alaviiva-bändin syntyminen vaikuttaa Iiriksen, Paulin ja Sinin elämään? Mitä he vaikuttavat saavan bändissä soittamisesta? 
  5. Millaisen kuvan elokuva antaa Paulin aiemmasta ammattimuusikon urasta? Mikä ammattimuusikon urassa mahtoi olla Paulille haastavaa? Entä mikä saattoi olla antoisaa? 
  6. Miksi arvelette Paulin palaavan Raumalle ja valitsevan ”amatööribändin” ammattimuusikoksi palaamisen sijaan? 

            Taiteen tekeminen ja taidemaailma 

            Keskustelun jälkeen voitte syventyä musiikin ja ylipäänsä taiteen tekemisen kysymyksiin seuraavien tiedonhaun tehtävien avulla. 

            Selvittäkää, mitä seuraavat käsitteet tarkoittavat: 

            • Kokeellinen taide 
            • DIY 
            • ITE-taide 
            • Avantgarde 
            • Korkeakulttuuri 
            • Populaarikulttuuri 
            • Viihde 

            Käsitteisiin tutustuttuanne keksikää ryhmissä perusteita alla olevien väitteiden puolesta ja niitä vastaan. Voitte järjestää aiheista väittelyitä tai käydä perustelut läpi keskustelemalla yhdessä. 

            1. Kuka vain voi tehdä taidetta. 
            2. Taiteen tekemiseen tarvitaan ankaraa harjoittelua ja itsekuria. 
            3. Hyvä taide saa aikaan voimakkaita reaktioita. 
            4. Taideaineita on tärkeää opettaa koulussa. 
            5. Taide on turhaa. 
            6. Taidetta on kaikkialla.