Hyvä meininki

Niina Suominen: Hyvä meininki (2007), kesto 8:13
Kuvaus teoksesta:
Tässä pelissä yhden tappio ei ole toisen voitto, vaan kaikki häviävät. Häviäjien maailmassa vallitsevat omat lainalaisuudet ja siellä on aina hyvä meininki. Kaikki animaatioon käytetty ruoka kerättiin jäteastioista.
Taiteilijan kuvaus teoksen synnystä, omasta työskentelystään ja taiteesta osana oppimisprosessia.
“Mitä erilaisimpia, ihmeellisiä ruokia heitetään päivittäin pois. Syömäkelpoista ruokaa hävitetään osin esteettisistä syistä. Omassa työssäni halusin vastapainoksi nostaa esiin nimenomaan pois heitetyn ruoan esteettisyyden.”
“Teosteni tuotannot ovat usein prosesseja, joissa valmis lopputulos on vain osa syvällisempää kokemusta. Kukin aihe ja teema vaatii oman työtapansa sekä tavan järjestää itseään.”
“Taiteen, sen kokemisen ja tekemisen, tulisi olla mahdollisimman vapaata ja nojata assosiaatioihin ja improvisaatioon. Taiteen tekemisen tekniikoita voi opettaa ja oppia. Tämän jälkeen olisi hyvä, jos ihmiset saisivat itse miettiä itselleen tärkeät teemat ja lähestyä niitä itselleen sopivimmilta tuntuvilla tavoilla.”
Teokseen liittyvät tehtävät:
- Keskustelun tueksi
Katsokaa Niina Suomisen animaatio Hyvä meininki. Teoksen lopussa paljastuu, että kaikki animaatiossa käytetty ruoka on ruokakaupoista roskiin heitettyä ruokaa. Pohtikaa, miksi ruokakaupat heittävät ruokaa roskiin? Voisiko ruokaa syödä tai olisiko sille muuta käyttöä?
Mitä “kestävä kehitys” tarkoittaa? Etsikää tietoa kirjoista ja netistä. Keskustelkaa siitä, miten meistä jokainen voi ottaa osaa kestävään kehitykseen päiväkodissa, koulussa tai kotona.
- Projekti
Niina Suomisen teos Hyvä meininki on hedelmillä, vihanneksilla, makkaroilla, maksalaatikolla ja muulla ruoalla tehty esineanimaatio. Animaatio tarkoittaa elävöittämistä, jossa elottomat asiat ja esineet saadaan eläviksi ottamalla niistä useita valokuvia ja liikuttamalla aina vähän kuvien välillä. Kun otetut kuvat katsotaan peräkkäin nopeasti yhtenäisenä videona, syntyy illuusio liikkeestä. Animointia voi tehdä monella eri tekniikalla. Esimerkiksi piirros-, pala-, vaha-, nukke- ja 3d-animaatio ovat animaation lajeja samoin kuin esineanimaatio.
Tehdään esineanimaatio
Valitkaa esine ja leikkikää sillä. Pohtikaa, miten se voisi liikkua ja millainen luonne sillä on? Mitä se voisi tehdä? Asettakaa kamera tukevasti pöydälle tai jalustalle ja ottakaa kuva. Liikuttakaa esinettä vähän, maksimissaan esineen oman mitan verran, ja ottakaa uusi kuva. Toistakaa tämä todella monta kertaa ja katsokaa valmis animaatio. Mitä enemmän kuvia ja mitä pienempiä liikkeitä, sitä sulavampi animaatiosta tulee.
Moniin älylaitteisiin on saatavilla animaatio-ohjelmia, joiden avulla animaation tekeminen on helppoa. Valmiin teoksen pääsee näkemään suoraan laitteelta ja useimmat ohjelmat mahdollistavat myös omien äänien lisäämisen. Millaista ääntä valitsemanne esine pitää liikkuessaan tai puhuuko se? Älylaitteiden animaatio-ohjelmat mahdollistavat usein myös animaation nopeuden säätämisen.
Animaatioita voi tehdä myös tavallisella kameralla. Valmiin teoksen voi helposti katsoa suoraan kamerasta selaamalla kuvia nopeasti. Kuvat voi myös koostaa animaatioksi tietokoneen editointiohjelmalla.
- Romun uusi elämä
Romun uusi elämä. Tuokaa kotoa tai noutakaa kierrätyskeskuksesta käyttöä vaille jäänyt esine. Pohtikaa, miksi kyseiselle esineelle ei ole ollut käyttöä ja keksikää, mihin sitä voisi käyttää. Yhdistelkää esineitä ja keksikää niille uusia käyttötarkoituksia. Mielikuvitus lentoon! Leikkikää, kertokaa ja tallentakaa teokset vaikka animoimalla.
