keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU
SV | EN | RU

Elokuvan keskeiset teemat ovat varsin ajankohtaisia yläkoulun ja toisen asteen oppilaiden elämässä. Henrin tavoin hekin ottavat ensiaskelia kohti itsenäistymistä ja omasta lapsuuden perheestä irtautumista. Kysymykset oman tulevaisuuden suunnasta ovat vahvasti läsnä.

Perheen sisäiset riippuvuussuhteet ja roolit

Elokuva kuvaa, miten perheenjäsenet ovat sidoksissa toisiinsa – joskus terveellä, joskus kuormittavalla tavalla. Se kuvaa myös, miten nämä siteet muuttuvat elämän kuluessa. Kun ikääntyvät vanhemmat tarvitsevat tukea, lapset ottavat enemmän vastuuta. Toisinaan lapset ottavat vastuuta vanhemmistaan jo aikaisemmin. Teron ja Henrin suhde on ollut poikkeuksellisen läheinen, joten Henrin itsenäistyessä irtautuminen on Terolle vaikeaa. Henri ottaakin välillä huolehtijan roolin suhteessa Teroon. 

Irti päästämisen vaikeus

Kun Henri itsenäistyy, Tero joutuu kohtaamaan yksinäisyyden ja epävarmuuden. Hänen on vaikea hyväksyä, että poika on kasvamassa aikuiseksi ja haluaa rakentaa omaa elämäänsä. Samaan aikaan Teron omat vanhemmat ikääntyvät ja hänen on kohdattava ajatus irti päästämisestä myös heidän kohdallaan. Teron on löydettävä oma tapansa elää muutosten keskellä. 

Yhteisöllisyys ja yksinäisyys

Elokuva pohtii, mitä tapahtuu, kun yhteisö muuttuu ja sen rakenteet alkavat horjua. Teron tärkein yhteisö on tähän saakka ollut perhe, mutta Henrin itsenäistymisen ja omien vanhempien ikääntymisen myötä tuttu ja turvallinen perheyhteisö alkaa muuttua. Tero kokee muutoksen kaikkein voimakkaimmin, sillä hän on muutoksen keskellä sekä lapsen että isän roolissa. Perheen dynamiikan horjuessa Teron tunteet vaihtelevat läheisyyden ja syvän yksinäisyyden välillä. 

Kirjoitustehtäviä elokuvan teemoista

Teemojen analyysi

Valitse yksi elokuvan keskeisistä teemoista, jonka tunnistat myös omassa elämässäsi (esim. irti päästämisen vaikeus, perheen roolit, yksinäisyys). Kirjoita 1–2 sivun analyysi siitä, miten teema näkyy elokuvassa ja miten se liittyy omaan elämääsi. Käytä esimerkkejä niin elokuvasta kuin omasta elämästäsi. 

Dokumentti vai fiktio?

Pohtikaa ensin yhdessä elokuvan teemoja, sekä käykää vielä läpi mitä eroa on dokumenttielokuvalla ja fiktioelokuvalla. Valitse sen jälkeen yksi elokuvan teemoista.  Kirjoita 1-2 sivun essee, jossa pohdit kumpi lajityyppi (dokumentti vai fiktio) pystyy mielestäsi parhaiten kuvaamaan valitsemaasi teemaa. Perustele, miksi ajattelet niin. 

Apukysymyksiä kirjoittamisen tueksi

  • Miten dokumenttielokuvan kohtauksissa näkyy todellisuus? 
  • Miten dokumentin todellisuus eroaa fiktion rakennetusta todellisuudesta?
  • Miten teema rakentuu dokumenttielokuvassa?
  • Entä fiktiossa, miten käsikirjoitus, lavastus ja näyttelijäntyö vaikuttavat teeman rakentumiseen? 
  • Millaisia ratkaisuja fiktio käyttää, joita dokumentti ei voi eikä halua käyttää?
  • Millaisia tunteita kumpikin elokuvan lajityyppi herättää? Vaikuttaako tunteisiin tieto siitä, onko elokuva dokumentti vai fiktio?
  • Mitkä elementit vaikuttavat katsojan kokemukseen ja tekevät tarinasta sekä tunteista todenmukaisen? 
  • Kumpi on mielestäsi toimivampi tapa, dokumentti vai fiktio?