keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU
Gaucho Gaucho (2024). Cinema Mondo.

Gaucho Gauchossa ei ole TV-dokumenttien tyylistä kertojaääntä, joka selostaisi kuvattua yhteisöä ja eri henkilöiden taustaa. Katsoja joutuu kokoamaan nämä tiedot seuratessaan henkilöitä tekemässä jotakin tai kertomassa tarinaa. Koska elokuvassa ei käytetä liikkuvaa kameraa tai laajakulmaa, jossa näkyisi koko kylä ja yhteisö, joutuu katsoja itse miettimään henkilöiden välisiä yhteyksiä. 

Dokumentissa esitellään muutama henkilö. Heistä nousevat esille: 

Guada, teini-ikäinen tyttö, joka haluaa gauchoksi 
Santito, paikallinen muusikko ja radio-ohjelman vetäjä 
Solano, joka jatkaa gaucho-perinnettä pienelle pojalleen 
Lelo, 84-vuotias isoisämäinen patriarkka-hahmo yhteisössä; kertoo tarinoita gauchojen menneisyydestä 

  • Kenet näet elokuvan päähenkilönä? Miksi? 

Seuraamme elokuvan edetessä Guadan valmistautumista gauchon ammattiin. Hän opiskelee hevostaitoja ja saa hienon gaucho-asun.  

  • Millaisena henkilönä Guada esitetään elokuvassa? Miten hänen luonteensa tulee esille?  
  • Miten Guada rikkoo perinteistä miehistä gaucho-kulttuuria? 
  • Tapahtuuko muiden elokuvan henkilöiden elämässä muutoksia? 
  • Santino käy useita keskusteluja papin kanssa. Mistä hän puhuu näissä keskusteluissa? 
     
     

Ohjaajat ovat kertoneet: “Kulutimme pitkän aikaa, ennen kuin otimme kameran käteen. Vietimme viikkoja yrittäen tutustua näihin perheisiin.” Uuteen yhteisöön menevä dokumenttielokuvantekijä ei välttämättä tiedä etukäteen, keitä hän kuvaa ja millaisia elämäntarinoita hän kohtaa.  

Gaucho Gauchon tekijät tutustuivat yhteisöön hitaasti, ja jokunen henkilö valikoitui kuvattavaksi. Elokuvantekijät kuvasivat aiemmassa elokuvassaan Piemonten tryffelinmetsästäjät pohjoisitalialaisia tryffelisienien kerääjiä. Kyseessä oli siis vastaava dokumentti, jossa etsitään vahvasti jonkun elinkeinon ja toiminnan kautta identifioituva yhteisö ja pyritään pääsemään elokuvakameran kautta sen sisälle. 

  • Mihin sinulle vieraaseen yhteisöön menisit kuvaamaan dokumenttielokuvaa?  
  • Miten yrittäisit tutustua yhteisön ihmisiin ja voittaa heidän luottamuksensa? 
  • Millaisia ihmisiä valitsisit kuvattaviksi?