Ennen elokuvaa

1. Keskustelutehtävä: Kerrotaan, että katsomme elokuvan nimeltä Kensuken saari (Kensuke’s kingdom). Pohditaan yhdessä, mistä elokuva voisi kertoa pelkästään nimen perusteella.
Apukysymyksiä:
- Mikä on todennäköinen päätapahtumapaikka?
- Miltä saaressa näyttää? Millainen ilmasto siellä on?
- Millaisia eläimiä tai kasveja saarella on? Onko siellä ihmisiä? Millaisia ihmisiä?
- Kuka tai mikä on Kensuke? Voiko nimestä päätellä jotain?
2. Etsimistehtävä: Opettaja voi kertoa elokuvan pääidean lyhykäisyydessään oppilaille, tai ainakin sen, että kyseisessä elokuvassa nuori Michael ja hänen perheensä lähtee purjehtimaan veneellä ympäri maailmaa. Tutkitaan esimerkiksi Google Mapsin tai muiden karttojen avulla meriä ja maanosia. Etsitään elokuvan kannalta merkittävät paikat, kuten:
- Englanti (josta Michael perheineen lähtee)
- Tyynimeri
- Japani (Nagasaki)
- Etsikää erilaisia saaria meristä (elokuvan saari on fiktiivinen, mutta voi pohtia, missä sellaisia voisi olla)
3. Ennakkosanat: Opettaja kertoo oppilaille 5–10 sanaa, jotka esiintyvät elokuvassa. Pohditaan, miten ne liittyvät elokuvaan. Elokuvan jälkeen opettaja kertoo/näyttää sanat uudelleen oppilaille, ja voidaan muistella, miten ne liittyivätkään elokuvaan.
Esimerkkisanoja: saari, kompassi, selviytyminen, ystävyys, sota, rauha, meduusa, piilopaikka, perhe, oranki
