keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU
Kensuken saari (Kensuke's Kingdom, 2023). Cinema Mondo.

1. Tehdään posterit: Yleinen katsaus Japaniin

Elokuvassa nähdään pätkiä Kensuken menneisyydestä: elämästä ennen saarta. Muistellaan ensin, mitä Kensukesta saatiin tietää.

  • Keitä Kensuken lisäksi näytettiin takaumassa?
  • Mihin Kensuke joutui takaumassa? (sotaan)
  • Mitä Kensuken perheelle tapahtui?
  • Miten Kensuke sai tietää perheensä kohtalosta?
  • Kuinka Kensuke joutui saarelle?
  • Mistä maasta/kaupungista Kensuke oli?

Pohditaan ensin luokkana, mitä asioita tiedämme Japanista. Katsotaan myös, missä Japani ja Nagasaki sijaitsee kartalla esim. Google mapsin avulla. Tämän jälkeen tehdään Japanista posteri joko käsin tai digitaalisesti pareittain tai pienryhmissä.

Mietitään luokkana etukäteen, mitä asioita erityisesti halutaan saada tietää kyseisestä maasta. Posteriin voisi olla kiva etsiä myös jotain erikoisempaa esimerkiksi japanilaiseen kulttuuriin liittyen. Posteriin voisi liittää myös lyhyen tietoiskun Nagasakista.

Esitellään posterit.

2. Sota ja rauha aiheena yleisesti

Kerro, että keskustelun aiheena on elämä sodan keskellä. Ei mennä yksityiskohtiin, vaan tarkastellaan sotaa aiheena erityisesti lasten näkökulmasta.

Oppilaat varmasti ovat kuulleet ja nähneet televisiosta/kännykästä pätkiä sotiin liittyen, ja osa oppilaista voi olla myös sodasta pakoon lähteneitä. Muista siis käsitellä aihetta hienovaraisesti ja oppilaiden reaktioita seuraillen.

Lyhyenä johdatuksena voisi olla seuraavalainen: “Maailmassa on alueita, joissa on tällä hetkellä sota, kuten Ukrainassa ja Gazassa.”

Pohditaan yhdessä sotaa yleisesti. Apukysymyksiä keskusteluun:

  • Mitä sana sota tuo mieleen?
  • Millainen voisi olla tavallinen päivä lapsella sodan aikana? Käyvätkö lapset sodan aikana koulua?
  • Miksi maailmassa on sotia?
  • Mitä seurauksia sodilla voi olla?

Keskitytään tämän jälkeen rauhaan, ja mitä tarvitaan, että rauha saadan sovittua. Tehdään luokan seinälle yhteinen rauhanpuu. Opettaja tai muutama oppilas voi tehdä esimerkiksi kartongista puun rungon, jonka ympärille kiinnitetään kartongista tehtyjä lehtiä yms., joiden sisään kirjoitetaan asioita, jotka edesauttavat rauhan solmimista. Tällaisia asioita ovat esimerkiksi ystävyys, sopu, anteeksianto, ystävällisyys, kuunteleminen, oikeudenmukaisuus, lepo, hyvä ruoka…

3. Kensuken elämä & maailmanhistoria

Tavoitteena on, että oppilaat osaavat sijoittaa elokuvan tapahtumia aikajanalle ja ymmärtää niiden yhteyksiä, vaikka tarina onkin fiktiivinen.

Tehdään fiktiivinen mutta tositapahtumiin perustuva aikajan Kensuken elämästä. Aikajana voidaan toteuttaa digitaalisesti tai esimerkiksi kartongille, vihkoon tms.

Ennen kuin tehtävää on järkevää ja mielekästä tehdä, kannattaa aiheesta jutella, erityisesti sodasta ja pommituksesta. Apukysymyksiä löydät seuraavasta tehtävästä.

Monet aikajanalle lisättävät asiat ovat arvioita, jotka voidaan keskustelun kautta saada pääteltyä suurin piirtein. Sijoita aikajanalle ainakin seuraavia asioita:

  • Kensuken syntymä
  • Kensuken lapsen syntymä (minkä ikäisenä lapsia saadaan/on ennen saatu)
  • Toisen maailmansodan alku ja loppu / sotaan lähtö
  • Hiroshiman ja Nagasakin pommitukset
  • Kensuken haaksirikko
  • Michaelin saapuminen saarelle
  • Michael lähtö saarelta

Kuvittakaa aikajana. Omat aikajanat voi esitellä esimerkiksi pienryhmissä.

4. Keskustelutehtävä: Toinen maailmansota ja Nagasakin pommitus

Aihe voi olla raskas ja ehkä ahdistavakin, mutta myös kiinnostava.

Muistellaan tarkemmin Kensuken menneisyyttä, Nagasakiin liittyviä tapahtumia eli pommitusta ja sotaa. Kensuke ja hänen perheensä on fiktiivinen, mutta elokuvassa kuvattu pommitus tapahtui oikeasti historiassa. Keskustellaan ja selvitetään yhdessä luokkana, mihin historialliseen ajanjaksoon Nagasakin pommituksen liittyivät. Aiheesta voi näyttää valokuviakin internetistä tai kirjoista, mutta kuvat kannattaa opettajan valita etukäteen.

Selvittäkää ja pohtikaa esimerkiksi seuraavia asioita yhdessä:

  • Mihin historialliseen ajanjaksoon Nagasakin pommitus liittyy?
  • Mikä oli toinen maailmansota? Milloin toinen maailmansota käytiin?
  • Ketkä maat olivat sodassa toisiaan vastaan?
  • Mitä tapahtui Nagasakissa elokuussa 1945?
  • Minkälaista pommia siellä käytettiin?
  • Mikä maa pudotti pommin ja miksi?
  • Miksi pommi pudotettiin juuri Nagasakiin? Mihin toiseen kaupunkiin pudotettiin samanlainen pommi?
  • Miten pommitus vaikutti ihmisiin/ympäristöön/muuhun maailmaan?
  • Mitä tapahtui sodalle pommituksen jälkeen?
  • Milloin toinen maailmansota päättyi?
  • Mikä merkitys Nagasakin pommituksella oli sodan loppumiselle?
  • Miksi on tärkeää muistaa tämä tapahtuma tänäkin päivänä?
  • Mitä voimme oppia sodasta ja sen seurauksista?
  • Miten voimme edistää rauhaa ja estää samanlaisten tapahtumien toistumisen?