Kuvataide

1. Oma salainen saari tai asumus saarella
Oppilas suunnittelee ja kuvittaa oman unelmiensa autiosaariympäristön. Vaihtoehtoisesti voi toteuttaa oman asumuksen/majan suunnittelun ja piirtämisen/maalaamisen sisältä ja ulkoa.
Asumus suunnitellaan ilman sähkölaitteita tai muita nykymaailman laitteistoja. Jos esimerkiksi oppilas haluaa tehdä asumukseensa suihkun tai keittiön, tulee sen olla tehty luonnonmateriaaleista.
Saarta tai majaa suunniteltaessa kannattaa painottaa, että kaikkea mahdollista ei kannata saarelle tai asumukseen suunnitella, vaan ainoastaan selviytymisen kannalta olennaisimmat asiat.
Toteutus vapaavalintaisilla välineillä.
2. Juliste eläinten oikeuksien tai luonnon suojelemisen puolesta
Kensuke menetti perheensä sodassa. Saarelle jouduttuaan hän sai itselleen uuden perheen orangeista, joita hän suojeli. Saari itsessään oli myös Kensukelle hyvin tärkeä, eikä hän halunnut sen tulevan löydetyksi tai tutuksi maailmalle.
Elokuvassa oli myös kohtaus, jossa salametsästäjät tulivat ja metsästivät itselleen saarelta eläimiä ja lopulta myös tappoivat äiti-orangin, jolloin poikanen jäi ilman äitiään. Kensuke, Michael ja Stella sekä muut orangit pitivät onneksi poikasesta huolta.
Keskustellaan ensin eläinten oikeuksista ja luonnon suojelemisesta esimerkiksi näiden apukysymysten avulla:
- Miksi orankien tai muiden eläinten elämä on tärkeää?
- Mitä tarkoittaa luonnonrauha? Miltä tuntuu, kun sitä rikotaan?
- Miksi Kensuke halusi pitää saaren salassa?
- Mitä oranki voisi sanoa ihmiselle, joka tulee viemään sen pois omasta kodistaan?
- Miltä sinusta tuntui, kun salametsästäjät tulivat ja veivät eläimet pois saarelta?
- Voiko eläin elää onnellisesti häkissä tai suljetussa tilassa?
Suunnittele yksin tai parin kanssa juliste, jonka tavoitteena on puhua orankien tai luonnon suojelemisen puolesta.
Julisteen tarkoituksena on herättää huomiota sekä tunteita ja välittää selkeä viesti, kuten “orankien täytyy saada elää rauhassa ja vapaana”. Mieti hyvä iskulause julisteeseen. Voitte myös luokkana yhdessä miettiä hyviä iskulauseita, joista oppilaat voivat valita.
Julisteen voi tehdä haluamillaan materiaaleilla, kuten vesiväreillä. Julisteista voisi tulla hienoja myös digitaalisesti tehtynä sopivalla ohjelmalla, kuten Canvalla, Wordilla, Powerpointilla tms.
Pohtikaa ennen varsinaista työn aloittamista, miten julisteesta saa puhuttelevan ja huomiota herättävän:
- Mikä on julisteesi viesti?
- Kenelle juliste on suunnattu?
- Millainen kuva herättää huomion? (Värit, kontrastit, tunteiden ilmaiseminen…)
- Millaisia tunteita julisteen tulisi herättää? Pohdi värit, symbolit ja kuvat sen mukaan.
Pystyttäkää kouluunne eläinten oikeus -näyttely tekemillänne julisteilla! Mukaan voi etsiä lisärekvisiittaa esimerkiksi pehmoleluilla ja muilla esineillä.
3. Muisto mustalla ja valkoisella
Michael ja Kensuke molemmat pitivät piirtämisestä/maalaamisesta. Erityisesti Kensuke maalasi paljon mustavalkoisia maalauksia muistoista ja hyvistä hetkistä saarella ja elämästään ennen saarelle joutumista. Myös Michael teki kuvia lokikirjaansa.
Kuvittele, että olet Michael ja olet päässyt saarelta pois. Haluat muistaa Kensukea ja elämää saarella tekemällä mustavalkoisen piirustuksen/maalauksen elämästäsi saarella. Mitä asioita tai minkä hetken Michael maalaisi itselleen muistoksi? Välineiksi sopivat esimerkiksi lyijykynät, hiili tai mustat tussit.
