Tunnekasvatus

1. Keskustelu- ja toiminnallinen tehtävä: Kärsivällisyys/kärsimättömyys
Michael oli elokuvan alussa melko kärsimätön. Koska hän ei malttanut odottaa, hän teki virheitä tai “mokasi”, ja sen vuoksi tapahtui ikäviä asioita, kuten saarelle joutuminen.
Listataan taululle yhdessä tilanteita, joissa oppilaiden (tai miksei myös opettajien) on hankalaa olla kärsivällisiä, kuten jonotus, oman vuoron odottaminen, jonkun taidon harjoitteleminen.
Keskustellaan kärsivällisyydestä ja kärsimättömyydestä seuraavien apukysymysten avulla:
- Millaisena Michael kuvattiin ennen kuin hän joutui saarelle?
- Mitä tarkoittaa kärsivällinen/kärsimätön?
- Miltä tuntuu, kun on kärsimätön?
- Miksi on tärkeää olla kärsivällinen, eikä heti toimia ja tehdä, kun siltä tuntuu?
- Mitä hyötyä on kärsivällisyydestä? Entä mitä haittaa on kärsimättömyydestä?
- Miten voi oppia kärsivällisyyttä?
Oppilaille annetaan tehtävä (esim. Lego-rakennelman ohje, korttitalo, dominorata, nopea/helppo palapeli). Ohje: jokainen saa lisätä vain yhden palikan/palan per 20 sekuntia. Kun kärsimättömyys alkaa näkyä, pysähdytään ja keskustellaan:
- Missä/miten kärsimättömyys tuntuu kehossa?
- Mikä tekee hitaasta etenemisestä vaikeaa?
- Mitä hyötyä hitaudesta voi olla?
2. Keskustelu- ja toiminnallinen tehtävä: Pelko ja yksinäisyys
Elokuvassa sekä Michael että Kensuke ovat joutuneet saarelle ilman perhettään. Keskustelkaa ensin siitä, millaisia tunteita Kensuke ja Michael ovat kokeneet tuona hetkenä, kun heillä ei ole ollut omaa perhettään apuna ja tukena pelottavana ja yksinäisenä hetkenä.
Tehdään ajatuskartta, jonka keskelle kirjoitetaan “TURVA”. Tämän jälkeen jokainen oppilas kirjoittaa alateemoiksi paikkoja (koulu, nuorisotalo, harrastustoiminta…), joissa hän kokee olonsa turvalliseksi, mukavaksi ja rauhalliseksi.
Paikkojen ympärille jatketaan merkitsemällä paikkaan liittyviä ihmisiä, jotka oppilaat kokevat turvallisiksi ja luotettaviksi. Turvapiirissä ei tarvitse olla vain ihmisiä, vaan mukana voi tietysti olla myös esimerkiksi lemmikkejä.
Käydään lopuksi keskustelemalla läpi, mitkä paikat ja ihmiset ovat turvallisia. Pohditaan myös, miksi juuri nämä paikat ja ihmiset ovat turvallisia. Yhdistetään aihe elokuvaan: millainen oli Michaelin turvapiiri haaksirikon jälkeen? Entä Kensuken?
3. Keskustelu- ja pohdintatehtävä: Ihmiset vs. eläimet
Elokuvassa oli paljon eläimiä, kuten Stella-koira, orangit yms. Salametsästäjät tulivat ja veivät eläimiä pois saarelta ja tappoivat myös yhden orangin.
Taululle piirretään kaksi ympyrää lomittain (Venn-diagrammi). Toiseen on tarkoitus kirjoittaa ihmisen tarpeita, toiseen eläimen tarpeita, keskelle yhteisiä. Yhdessä luokkana siis pohditaan ja listataan näitä asioita ympyröihin. Tällaisia asioita ovat esimerkiksi ravinto, turva, läheisyys ja leikki.
Harjoitus näyttää visuaalisesti, miten paljon eläimillä ja ihmisellä on yhteistä, vaikka olemme eri lajeja. On siis tärkeää kohdella eläimiä yhtä arvokkaasti ja hyvin kuin ihmisiäkin. Eläimetkin ovat eläviä olentoja, joilla on tunteet ja tärkeä rooli tässä maailmassa.
4. Tunnetilanteet elokuvasta
Valitaan muutama kohtaus elokuvasta. Alla muutamia hyviä esimerkkejä:
- Michael tajuaa mokanneensa ja huomaa ison aallon, joka pyyhkäisee hänet avomerelle, pois veneestä.
- Michael huomaa olevansa saarella koiransa kanssa, mutta ilman perhettään.
- Michael näkee Kensuken ensimmäistä kertaa.
- Michael katsoo, miten Kensuke huolehtii orangeista.
- Salametsästäjät saapuvat saarelle.
- Orankiemo kuolee.
- Kensuke kertoo menneisyydestään ja perheestään
- Michaelin perhe löytää Michaelin ja Stellan ja hakee heidät kotiin (ja Michael hyvästelee Kensuken).
Opettaja kertaa ja kertoo kohtauksen lyhyesti. Oppilaat voivat tarvittaessa tarkentaa kuvausta. Voidaan valita myös oppilaiden valitsema kohtaus.
Listataan erilaisia tunteita kohtaukseen liittyen ja keskustellaan:
- Kenen tunteita tarkastellaan? Kenelle tunne kuuluu – ihmiselle, eläimelle, vai molemmille? Voidaan siis hyvin tarkastella myös eläinten tunteita, ei vain ihmisten.
- Miksi tämä tunne syntyy?
Huomataan, että erilaisissa tilanteissa tunteita on useita ja erilaisia. Jos vaihdetaan tarkasteltavaa kohdetta, huomataan, että tunteet eivät ole välttämättä samat kaikilla kohtauksen ihmisillä tai eläimillä.
