Rakkaus ei ole kaupan

Elokuvan yksi tärkeä teema on rakkaus. Rakkaus sellaisena kuin länsimaalainen ihminen sen ymmärtää. Ja miten harvoin aito rakkaus onnistuu. Tai sitten oikeaa rakkautta ei ole. Elokuvan alku kuvaa kliseistä hääjuhlaa. Satu ja Heidi haluavat sabotoida juhlien teennäistä tunnelmaa. Heidän mielestään rakkaus ei ole bisnes. Elokuva tutkii länsimaalaisten ihmisten tekopyhää suhtautumista rakkauteen. Kun se tekee näin, viittaako se silloin myös muiden kulttuurien käsityksiin rakkaudesta ja avioliitosta? Elokuva antaa ymmärtää, että avioliittoinstituutio ei ole pyhä. Alkaako katsoja mahdollisesti ajatella miten muut mallit muissa kulttuureissa toimivat, esimerkiksi järjestetyt avioliitot Intiassa? Ja lopuksi: miksi avioliittoa yleensä tarvitaan?
Keskustelkaa seuraavista kysymyksistä 3-4 henkilön ryhmissä.
- Millä tavalla elokuva pohtii aitoa rakkautta ja sen mahdollisuutta?
- Mikä sinun mielestäsi tekee rakkaudesta aidon?
- Kuka määrittää, milloin rakkaus on aito – milloin ei?
- Kenelle avioliitto kuuluu?
- Voivatko samaa sukupuolta olevat ihmiset solmia avioliiton?
- Elokuvassa palataan usein kysymykseen, joka kriittisessä keskustelussa avioliittoinstituutiosta voidaan myös esittää: kuka määrää toisen ihmisen onnen?
Unelmat, rakkaus, onnellisuus – kuka niistä päättää? Laurin äidille tärkein on Laurin ura. Mutta onko se myös Laurin onni ja unelma? Satu alkaa järjestellä Heidin ja Laurin suhdetta. Ajatteleeko hän todella mikä on parasta Heidille ja Laurille? Miksi Satu ja Heidi ovat kavereita? Onko se aitoa ystävyyttä? Mitä sinä ajattelet? Perustele.
