Viittauksia virtuaalimaailmaan ja intertekstuaalisuus

Samaan aikaan kun elokuvaa tehtiin, käytiin internetin keskustelupalstoilla mielenkiintoista keskustelua Scandinavian Geisha Schoolista. Silloin kukaan ei vielä tiennyt, että Scandinavian Geisha Schoolilla on osa fiktiivisessä elokuvassa. Elokuvasta on olemassa instagram- ja facebook-sivut, joissa seurataan elokuvan valmistumista ja sen hahmoja. Postauksiin voi tutustua myös elokuvan virallisilla kotisivuilla. Elokuva ei enää jää elokuvateatteriin, vaan se jatkaa elämäänsä myös muualla virtuaalitodellisuudessa.
- Missä ja milloin elokuva alkaa ja loppuu? Miten paljon internet-sivustot vaikuttavat katsomiskokemukseesi? Tarvitsetko sivustojen tietoja ja miksi?
- Mieti, miten sinä käytät internet-sivustoja etsiessäsi tietoa elokuvasta.
- Etsitkö elokuvasta tietoa ennen sen katsomista?
- Mistä muualta kuin internetistä löydät tietoa elokuvasta?
- Miten valitset itsellesi tärkeimmän tietolähteen?
- Mietitkö, kuka tekstit on kirjoittanut ja kuka kuvat on ottanut – onko tämä tieto sinulle merkityksellinen?
- Kun selaat esim. elokuvan instagram-sivuja, osaatko aina vetää rajan fiktion ja faktan välillä? Onko sinulle aina selvää, luetko tietoja näyttelijöistä vai roolihahmoista? Jos ei, niin mitä seurauksia tästä voisi syntyä?
© Koulukino 2026