keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU
Niina Suominen: Hyvä meininki (2007)

Niina Suominen: Bra grejer (2007), längd 8:13

Beskrivning av verket: I detta spel är inte ens förlust en annans vinst, utan alla förlorar. I förlorarnas värld gäller egna lagbundenheter och känslan är alltid på topp. All mat som användes i animationen togs ursprungligen ur soptunnor.

Konstnären beskriver verkets tillkomst, arbetandet samt konsten som en del av inlärningsprocessen:

“Ett stort antal olika, besynnerliga matvaror slängs dagligen. Ätbar mat förstörs främst av estetiska själ. I mitt eget verk ville jag som motvikt uttryckligen lyfta fram den bortkastade matens estetik.”

“Tillverkningen av mina verk är ofta processer, där slutresultatet utgör endast en del av en mera djupgående process. Varje ämne och tema kräver sitt eget arbetssätt och sätt att arrangera.”

“Konst, att uppleva och göra det, borde vara möjligast fritt och stödja på associationer och improvisation. Man kan lära ut och lära sig teknikerna som används för att skapa konst. Därnäst vore det bra ifall människorna själv fick fundera ut vilka teman de finner viktiga, och sedan närma sig dem på lämpligaste sätt.”

Uppgifter:

  1. Diskussionsväckare

Titta på Niina Suominens animation Bra grejer. I slutet av verket avslöjas att all den mat som använts i animationen har slängts av livsmedelsaffärerna. Fundera över varför livsmedelsaffärerna slänger mat i soporna. Kunde man äta maten eller använda den till något annat?

Vad menas med “hållbar utveckling”? Sök information i böcker och på nätet. Diskutera om hur var och en av oss kan ta del av den hållbara utvecklingen på daghemmen, skolorna eller hemma.

  1. Projekt

Niina Suominens stop motion-animation är gjord med frukter, grönsaker, korvar, leverlådor och annan mat. Att animera innebär att ge liv åt något, och genom att ta fler fotografier och flytta lite på livlösa saker och föremål mellan fotografierna, gör man dem levande. Då man tittar på bilderna efter varandra i snabb takt som en sammanhängande video, föds en illusion av rörelse. Man kan animera med hjälp av många olika tekniker. Till exempel tecknad animering, 3D-, ler- och dockanimering är olika slags animeringar, precis som stop motion med objekt. 

Välj ett föremål och lek med det. Fundera på hur det skulle röra sig och hurdant lynne det skulle ha. Vad kunde det göra? Ställ kameran stadigt på ett bord eller stativ och ta en bild. Flytta på föremålet en aning, maximalt föremålets längd, och ta en ny bild. Repetera detta väldigt många gånger och titta sedan på den färdiga animationen. Ju fler bilder och mindre rörelser, desto smidigare blir animationen!

Till många smartenheter finns animeringsprogram tillgängliga, och med hjälp av dem är det lätt att göra animation. Man kan titta på det färdiga verket direkt i apparaten och i de flesta program är det också möjligt att tillägga egna ljud. Hurdant ljud har föremålet som ni valt då det rör på sig, eller talar det? Också uppspelningshastigheten kan oftast justeras i smartenheternas animeringsprogram.

Animation kan göras också med hjälp av en vanlig kamera. Då tittar man på det färdiga verket genom att snabbt bläddra igenom bilderna. Man kan också sammanställa bilderna till en animation i editeringsprogram på dator.

  1. Skrotets nya liv

Skrotets nya liv! Ta med er ett föremål som inte längre är i användning hemifrån eller hämta på återvinningscentralen. Fundera över varför det ifrågavarande föremålet inte längre är i bruk och till vad det kunde användas. Kombinera olika föremål och hitta på nya syften åt dem. Låt fantasin skena! Lek, berätta och spela till exempel in verken genom att animera!