keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU
Pekka Sassi: A Friend (2016)

Pekka Sassi: En vän / A Friend 2016, längd 2:22

Om verket

En vän är Pekka Sassis abstrakta kortfilm i vilken det avlägsna och kalla blir nära och varmt.

Om konstnären

Pekka Sassi är en multidisciplinär konstnär som gör experimentella video- och ljudverk, installationer och musik. Han har gjort över 100 kortfilmer och videor sedan år 1995. Också i Sassis videoverk spelar ljudet ofta en central roll.

Uppgifter:

2. Diskussionsväckare

I Pekka Sassis flärdfria kortfilm skapar man känslor av det som är främmande, skrämmande, bekant och tryggt. Titta på filmen och fundera över följande:

Hurdana tankar väckte verket?

Hurdana känslor väckte verket?

Hur ändrade verket allteftersom det framskred?

Vad tycker du att verkets namn syftar på?

När var du senast rädd?

Vad hände?

Vad var skrämmande i situationen?

Hur överkom eller skulle du kunna överkomma dina rädslor?

Känner du hos dig själv igen saker som någon annan skulle kunna uppleva som skrämmande?

2. Filmers ljud

Ljudet inverkar på hurdana känslor filmen förmedlar. Titta på olika filmers trailrar. Trailrarna kan vara både till nya filmer eller gamla, kända klassiker, men välj dem efter några olika genren (som t.ex. komedi, drama, rysare, skräck eller romantik). 

Fundera över hur musiken inverkar på trailerns filmberättande. Ni kan till exempel titta på samma trailer både med och utan ljud för att framhäva ljudets betydelse. Av hurdana element består trailerns ljudberättande? Hur förmedlar man vissa stämningar med hjälp av ljud?

3. Att söka och sammanslå ljud

Ljudet spelar en central roll i Pekka Sassis verk. Med hjälp av ljudplanering kan man avsevärt påverka stämningen i ett verk.

Spela in olika ljud på till exempel telefon eller inspelningsapparat. Ni kan leta upp ljud i omgivningen eller skapa dem själv på olika sätt (till exempel genom att göra musik eller ljudeffekter)

Försök hitta och skapa ljud som är

hotande

romantiska

roliga

Spela upp inspelningarna för resten av klassen och gissa vilken stämning det är frågan om. Vad i inspelningen gör den hotande, romantisk eller rolig?

Tilläggsuppgift – Lumière-minut

Spela in en video som är en minut lång där kameran står stilla på stativ och dokumenterar det som händer framför den (en så kallad Lumière-minut). Före ni börjar filma lönar det sig att välja ett intressant ställe eller en intressant sak som ni vill filma, samt en passlig vinkel.

Sammanslå sedan i ett redigeringsprogram de in spelade ljuden med de en minut långa videorna. Hur påverkar ljudet bilden?

Tips:

Frankrikes filmarkiv genomförde ett internationellt projekt i filmfostran CCAJ (Filmens eviga ungdom) och på dess sidor hittar du Lumière-minuter som gjorts av barn och unga i olika länder. (https://www.cinemacentansdejeunesse.org/en/)