keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU
Sasha Huber: Karakia The Resetting Ceremony

Sasha Huber: Karakia – The Resetting Ceremony 2015, kesto 05:20

Kuvaus teoksesta

Taiteilija Sasha Huber vaeltaa Maori-kansaan kuuluvan kivenveistäjä Jeff Mahuikan (Kāti Māhaki, Poutini Kāi Tahu) kanssa Uudessa-Seelannissa sijaitsevalle jäätikölle. Siellä Jeff Mahuika esittää karakia-seremonian, jonka tarkoituksena on mitätöidä sveitsiläisen luonnontieteilijä Louis Agassizin mukaan nimetyn jäätikön nimi ja nimeen assosioitu rasismin kaiku. 

Louis Agassiz (1807–1873) oli omana aikanaan paitsi tutkija, myös vaikutusvaltainen rasististen rotuoppien kehittäjä ja levittäjä. Hänen mukaansa on nimetty lukuisia paikkoja ympäri maailman. 

Karakia-videoteos on osa Sasha Huberin Demounting Louis Agassiz –projektia, jossa hän pyrkii eri puolilla maailmaa yhdessä paikallisten toimijoiden kanssa vapauttamaan Agassiz’n nimeä kantavat paikat niiden rasistisesta perinnöstä, sekä tekemään näkyväksi Agassiz’n rasististen teorioiden vaikutusta nykypäivänä.

Taiteilijasta

Sasha Huber on Helsingissä asuva ja työskentelevä monialainen kuvataiteilija, jonka teokset ovat videoita, valokuvia, julkaisuja, performansseja ja interventioita. Hänen taiteensa tutkii muistin poliittisuutta, historian jälkiä ajassamme, sekä kulttuureihin juurtuneita identiteettejä. Taustaltaan hän on sveitsiläis-haitilainen.

Teokseen liittyvät tehtävät:

1. Keskustelun tueksi

Millaisia ajatuksia teos herätti?
Mikä teoksessa oli erityisen kiinnostavaa? Miksi?
Oliko joku asia, joka oli vieras?
Millaiset asiat teoksessa olivat tuttuja?

Karakia-videoteos on paitsi taideteos, myös poliittinen kommentti, joka pyrkii aktiivisesti vaikuttamaan ympäröivään maailmaan ja siinä vallitseviin asenteisiin. 

Keskustelkaa yhdessä:
Voiko taiteella muuttaa maailmaa?
Miten taiteella voi muuttaa maailmaa?
Onko taiteilijan omalla taustalla tai identiteetillä merkitystä kun kyse on antirasistisesta taiteesta? Miksi?
Mitä luulette: Miksi Sasha Huber on itse mukana teoksessa ja kulkee karakia-seremonian esittävän Jeff Mahuikan rinnalla?

2. Merkittäviä henkilöitä ja paikkoja

Miettikää ryhmissä paikkoja (maantieteellisiä paikkoja tai esimerkiksi rakennusten ja katujen nimiä), jotka on nimetty jonkun merkkihenkilön mukaan. Paikat voivat löytyä omasta kotikaupungista tai muualta maailmasta. Kenen mukaan ne on nimetty? 

Kirjoittakaa lista paikkojen nimistä ja miettikää, millaisia yhtäläisyyksiä tai eroavaisuuksia on henkilöiden välillä, joiden mukaan paikat ovat saaneet nimensä (esimerkiksi Aleksandria, Amerikka, Kolumbia, Victorian putoukset, Pietari, Leningrad, Vaasa, Aleksanterinkatu, Sibelius-talo).

Valitkaa joku listaamistanne paikoista ja tutustukaa paikan nimen historiaan. 

Milloin paikka on saanut nimensä?
Miksi paikalle on haluttu juuri sinä aikana antaa kyseisen henkilön nimi?
Onko paikan nimi muuttunut?
Mitä luulette: miksi nimi on vaihdettu jos näin on tapahtunut?

Voitte myös miettiä minkä paikan haluaisitte nimetä uudelleen. Mikä olisi nykyistä parempi, kuvaavampi, sopivampi nimi? Uuden nimen ei tarvitse olla merkkihenkilön nimi. Voitte keksiä ryhmässä nimivaihtoehtoja, kuvitella paikalle uuden nimen. Muistakaa perustella omat ehdotuksenne.

3. Paikan tarina

Karakia-teos kertoo erään paikan tarinaa. Kirjoita itsellesi tärkeästä paikasta.

Valitse sinulle tärkeä paikka, kuvaile sitä ja sen merkitystä sinulle.
Voit miettiä esimerkiksi seuraavia kysymyksiä:

Miksi paikka on sinulle merkityksellinen?
Missä se on?
Miltä siellä näyttää, kuulostaa, tuoksuu?
Miltä siellä tuntuu olla?
Oletko paikassa mieluiten yksin vai jonkun kanssa? Kenen kanssa?
Onko siellä tapahtunut jotain merkittävää?
Onko paikalla nimeä?
Kuuluuko paikka sinulle? Kenelle se kuuluu?
Millainen historia paikalla on?
Miten historia näkyy paikassa tänä päivänä vai ovatko historian jäljet piilossa?

Paikka voi olla lähellä tai kaukana, kaupunkiympäristössä, sisätiloissa, kotona tai vaikka metsässä. Se voi olla olemassa vain muistoissasi tai jo kadonnut historiallinen paikka. 

Lukekaa valmiita tarinoita toisillenne ja miettikää millaiset asiat tekevät paikasta merkityksellisen.

Lisätehtävä:

Vertailkaa Kenen kulttuuri? -oppimateriaaliin kuuluvia Marja Helanderin ja Sasha Huberin teoksia. 

Mitä teokset kertovat alkuperäiskansojen asemasta maailmassa?
Mitä luulette: miksi molemmissa teoksissa korostuu suhde luontoon?

Listatkaa muita teoksia, jotka käsittelevät alkuperäiskansoja ja alkuperäiskansojen oikeuksia (elokuvia, kirjoja, kuvataidetta). Millaisista asioista teokset kertovat? Kenen näkökulma teoksissa on aiheeseen otettu?