keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU
Pasi “Sleeping” Myllymäki: Forssa-ilmiö 

Pasi “Sleeping” Myllymäki: Forssa-ilmiö (1982), kesto 1:41

Taiteilijan kuvaus teoksesta

Harmaapukuinen huppumies kulkee pitkin Forssan katuja ihmetellen muita ihmisiä, jotka liikkuvat takaperin. Kunkin katsojan omat tunteet ovat oikeita, ovat ne millaisia tahansa. Pääasia, että ne ovat omia ja aitoja. Elokuvani Forssa-ilmiö, jossa inspiroiduin takaperin kävelevistä ihmisistä, on mahdollista tulkita ja kokea hyvin monella tavalla. Se on elokuva erilaisuudesta. Kaikki me olemme erilaisia – omalla tavallamme. Ja meillä on siihen oikeus. Meidän pitäisi riemastua erilaisuudesta. Ketään ei saa kiusata. Kiusaaminen on tyhmää.

Taiteilija kertoo itsestään

Olen mitä tavallisin hämäläinen maanviljelijän poika. Opiskelin graafiseksi suunnittelijaksi Lahdessa 70-luvulla. Nyt olen jo eläkkeellä. Täytin juuri 66 vuotta ja olen innokkaasti kehittelemässä uusia digivideolla toteutettavia lyhytelokuvia. Teen kokeellisia lyhyitä elokuvia. Jo vuosina 1976–1985 tein niitä kaitafilmillä yli 40 kappaletta. Niitä on muun muassa Kiasman kokoelmissa. Vaikka ne elokuvat ovat jo yli 30 vuotta vanhoja, niitä on digitaalisessa muodossa yhä joka vuosi esitetty pitkin maailmaa. Ne kiinnostavat varsinkin taidepiirejä.

Käsittelen silmin ja korvin havaittavia ilmiöitä. Elokuva on juuri siihen loistava väline, koska elokuvassa on kuva ja ääni. Kaikki ympärilläni ja mielikuvituksessani olevat kuvat ja äänet inspiroivat minua. Tarkkailen niitä ja saatan kiinnostua mistä tahansa alkaen niin että alan kehitellä päässäni uutta elokuvaa. Olen inspiroitunut tekemään elokuvia muun muassa autoista, polkupyörällä ajosta, omenasta, värillisten viivojen kauneudesta, tai puistonpenkillä istumisesta.

Miettikää, mitä todella sisällänne tunnette. Sen jälkeen ilmaiskaa niitä omia aidoimpia tunteitanne juuri sillä tavalla kuin haluatte, on se sitten kirjoittaminen, piirtäminen, valokuvaaminen, maalaaminen, tanssiminen, näytteleminen, laulaminen, soittaminen tai jotain muuta. Ne kaikki ovat taidetta. Todellisilla aidoilla tunteillanne on oikeus tulla esiin – juuri niin kuin kukin teistä itse haluaa.

Teokseen liittyvät tehtävät:

1. Keskustelun tueksi

  • Mitä kokeellisen elokuvan huppupäinen mies ihmettelee?
  • Mikä elokuvassa oli mielestäsi outoa?
  • Mikä elokuvassa hämmästytti sinua?
  • Mikä sinua on hämmästyttänyt viimeksi omassa elämässä?

Listatkaa yhdessä asioita, jotka ovat aiheuttaneet hämmästystä tai jotka on koettu oudoksi.
Pohtikaa, miksi juuri oudot tai itselle vieraat asiat aiheuttavat hämmästystä. Miksi erilaisuus hämmästyttää? Mitä voi tehdä, jos joku asia on itselle uusi ja vieras?

2. Hämmästyttävää

Tehkää hämmästyttävä video, jossa tapahtuu jotain eriskummallista ja tavallisuudesta poikkeavaa. Katsokaa video ryhmässä ja pohtikaa, millaisia tunteita video herättää tekemisen jälkeen. Miksi tavallinen tai normaali ei hämmästytä, vai hämmästyttääkö?

3. Trikkivideo

Tehkää trikkivideoita! Laittakaa ihmiset kulkemaan takaperin kääntämällä videon pyörimissuunta. Useissa matkapuhelimien tai tablettien editointiohjelmissa on mahdollista kääntää videon pyörimissuunta.

Kadottakaa henkilö tai asia kuvasta kuin taikasauvan iskusta pysäyttämällä video kesken kuvauksen, poistamalla kadotettava asia ja jatkamalla taas nauhoitusta. On tärkeää, että kamera tai muut asiat kuvassa eivät liiku silloin, kun kamera on pysäytettynä!

Laittakaa kamera poikittain ja kiivetkää lattiaa kuin pystysuoraa seinää.

Tehkää piksillaatio eli ihmisanimaatio: ajakaa ympäri huonetta tuoleilla! Toteuttakaa trikki matkapuhelimen tai tabletin animaatio-ohjelmalla. Asettakaa kamera tukevasti pöydälle tai jalustalle. Ottakaa kuva ja liikuttakaa tuolia enintään sen oman mitan verran eteenpäin ja ottakaa uusi kuva. Ottakaa paljon kuvia! Animaation nopeus on yleensä 12 kuvaa sekunnissa, mutta useissa ohjelmissa nopeutta on myös mahdollista tarvittaessa säätää. Jos tuolilla istuu henkilö, kannattaa hänen olla mahdollisimman paikallaan kuvauksen ajan!